Background Image
Previous Page  187 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 187 / 617 Next Page
Page Background

Protokol Sıradüzeni ve Ötelenen Yargıçlık

186

6. İlçe Protokolü

İlçe protokolü, anılan Yönetmelik ekindeki “Başkent Dışındaki

İllerde Tebrikata Giriş Sırası” başlığı altına “Not” düşülerek düzen-

lenmiştir. “Not”un 2’nci maddesine göre ilçelerde tebrikata giriş sı-

rası ildeki sıraya göre belirlenir. Bu durumda ilçede yapılacak resmi

bayram törenlerinde tebrikatı kaymakam kabul edecektir. Tebrikata

giriş sırası ise şu şekilde olacaktır: TBMM üyeleri, mahallin en büyük

komutanı, general ve amiraller, garnizon komutanı, ilçe belediye baş-

kanı, Cumhuriyet başsavcısı, adli yargı adalet komisyonu başkanı (adli

bakımdan ağır ceza merkezi konumunda olan yerlerde), ilçe genel kol-

luğunun en üst amirleri, enstitü ve yüksekokul müdürleri, genel ve

özel bütçeli kuruluşların üst yöneticileri, kaymakamlıkça belirlenecek

sayıda, garnizon komutanınca tespit edilecek silahlı kuvvetler men-

supları, yargıçlar, savcılar, noter odası başkanı…

Öncelikli mesele, Cumhuriyet başsavcısının tebrikata giriş sıra-

sında yargıyı mı, Adalet Bakanlığı’nı mı yoksa adliyeyi mi temsil et-

tiğidir. Bu aşamada, CBS kurumunun tanımı, kuruluşu ve görevleri

ile Cumhuriyet savcılarının statüsü üzerinde durmak ve yürütme ve

yargı erklerinden hangisi içinde mütalaa edildiğini tartışmak gerekir.

7. Cumhuriyet Başsavcılığının Tanımı, Kuruluşu ve Görevleri

7.1. Cumhuriyet Başsavcılığının Tanımı

CBS; kamu hukukunun savunulması, ceza davalarına ilişkin hü-

küm ve kararlarla ilgili yazılı düşünce belirtilmesi, duruşmalara katı-

lıp görüş bildirilmesi, ceza mahkemelerinin kararlarına karşı kanun

yoluna başvurulması görevlerini yerine getirmek üzere mahkeme

nezdinde kurulan bir kurumdur.

Bu kurum adına hareket eden kişiye Cumhuriyet savcısı denir.

Cumhuriyet savcısı, suç haberini alır almaz, kamu adına, şüpheli veya

sanığın, sadece gerektiğinde değil her zaman lehine olarak araştırma

ve soruşturma işlemlerine girişmek, suç şüphesi yeterli yoğunluğa

ulaştığında iddianame düzenlemek, düzenlediği iddianamenin iade

edilmemesi halinde açılmış olan kamu davasını yürütmek ve nihayet

mahkemenin verdiği kararları yerine getirmek mecburiyetinde olan

ve kimilerine göre yasama, yürütme ve yargı erklerinden yürütme

içinde yer alan bir devlet memurudur.

51

51

Bahri Öztürk ve Mustafa R. Erdem, Uygulamalı Ceza Muhakemesi Hukuku, Yeni