

TBB Dergisi 2015 (120)
Cengiz OTACI
605
kalkış noktamız adalet ve ahlak gibi metafizik değerler ise de, bun-
ların somutlaştırılabileceği düşüncesindeyiz. Kanunun meşruiyetinin
sorgulanmasında içsel ve prosedürel olmak üzere iki aşamalı bir yön-
tem takip etmek gerekir.
Aynı içerikli kanunun değişik hukuk düzeni içinde ifade ettiği
anlamın ve dolayısıyla uygulamasının birbirinden farklı olması gibi
meşruluğu da öncelikle yerel bir sorundur. Kanunun anlamı ve uygu-
laması ya da muhtemel sonuçları o hukuk düzeni içinde hukuk cami-
asında oluşan, belirli bir uzlaşmayı yansıtan öngörüye konu olabilir.
Bahsedilen öngörü, kanunun meşru olup olmadığı için de geçerlidir
1) Kanunun Meşruiyetinin Tespitinde İçsel Yöntem
Kanunun meşruiyetin tespitindeki içsel yöntem, amacının sorgu-
lanmasıdır. Kanunun amacına ilişkin araştırma, adalet ve ahlak gibi
metafizik ilkeleri somutlaştırmanın yanında insan hakları ve eşitlik
gibi ilkeleri sağlamayı hedefleyip hedeflemediğini test etmenin en so-
mut yöntemidir.
Hangi hukuk sistemi olursa olsun, kanun adaletsizliğin aracı ola-
maz. Kanun, belirli durumlar ve ihtiyaçlar için ortaya konulan poli-
tik bir tercihin ürünüdür. Halka faydalı olan, halkın iyiliğini, düzeni
ve istikrarı sağlamayı hedeflemiş bir kanun, kabul edilebilir meşru
amaçlara yönelmiştir. Kanunun gerekliliğine ilişkin kanun koyucuda
beliren sebep ve saikler, meşru amaçlara hizmet edip etmeyeceği ko-
nusunda fikir verir. Kanunun varlık nedenini oluşturan bu gerekçeler,
meşruiyetinin de ilk işaretleridir.
Kanunun var oluş nedeninin sorgulanması, arkasında yatan dü-
şüncenin açığa çıkartılması, haklı ve kabul edilebilir amaçlara hizmet
edip etmediğini ortaya koyacaktır. Amaç araştırması, politik tercih-
lerin ya da politik tercihlerin neden o yönde kullanıldığının sorgu-
lanmasına dönüştürülemez. Amaç araştırması, sadece kanunun ada-
lete hizmet edip etmeyeceği, yerleşik ve genel kabul görmüş ahlaki
değerlere uygunluğu, eşitliği ihlal edip etmeyeceği ve nihayet insan
haklarına uygunluğun sorgulanması ile sınırlıdır. Aksi halde amaç
araştırması, hakimlerin kanun şeklinde belirmiş politik tercihler üze-
rinde denetimi halini alır. Amaç araştırması, adalet ve ahlak gibi me-