

TBB Dergisi 2015 (121)
Coşkun ÖZBUDAK
109
Bir başka çalışmalarına
“Türkiye’de Yargı Yoktur”
14
gibi son derece
düşündürücü bir isim vermiş olan bu iki yazarın yaptığı saptamalar
ve getirdiği eleştiriler, esasen Cumhuriyetin kuruluşundan bu yana
söz konusu olan yargı anlayışına yöneliktir. Ancak geçmişten günü-
müze
Cumhuriyet dönemi yargısının Cumhuriyet iktidarının talep-
leri doğrultusunda hareket ettiği, her iktidar değişikliğinde eskisi-
nin son askeri, yenisinin ilk müntesibi olduğu, toplumsal talepler ve
özgürlüklerin, devrin iktidarının güvenlik anlayışı ve siyasi çıka-
rıyla örtüştüğü oranda anlamlı olduğu
yönündeki saptama, güncel
bir kararı konu alan bu çalışma bakımından ayrıca önem taşımaktadır.
Zira görünen o ki, Cumhuriyetin müeyyidesi olmakla eleştirilen
yargı, günümüzde de muktedirin güdümünden çıkıp
“hukukun mü-
eyyidesi”
haline gelememiştir.
Eğer Anayasa Mahkemesinin güncel sorunu Cumhuriyet yar-
gısı için söylenenler kadar derin ve kronik değilse, inceleme konusu
karardaki hukuka aykırı sonucun; yorum ve kıyas ilkelerinin doğru
uygulanmamasından ve ilgili hükümler arasındaki sebep sonuç ilişki-
sinin yer değiştirmesinden kaynaklandığı söylenebilir. Bu durumda,
yukarıda atıf yapılan yorum ilkeleri bağlamında; eldeki konuya ilişkin
kuralların sözel anlamı, tarihçesi, hukuk ve kanun sistemindeki yeri,
kıyas yapılacak kuralların/durumların niteliği ve yasa (mevzuat) yapı-
cının amacı dikkate alınarak bir hükme ulaşma çabası adil bir sonucu
mümkün kılar.
Ama sorun daha derin ve kronik ise yeni mahkeme binaları ve
adliye sarayları değil, hukukun müeyyidesi olan bir yargı kurumu, ge-
leneği ve kültürü inşa etmeye başlanmalıdır.
4. Sonuç
Ulusal Kurtuluş Savaşı sonrasında ilan edilen Cumhuriyet, yalnız
rejim değişikliğini değil aynı zamanda hukuk ve ahlak temelindeki
değişikliği de ifade eder. Bir başka ifadeyle, Cumhuriyet rejimi ile din
temelli ahlak anlayışından laik temelli ahlak anlayışına, dinsel-örfi
hukuktan laik hukuka geçiş amaçlanmıştır.
Türk yargısına ilişkin yukarıdaki eleştiriler saklı kalmak üzere,
bu amaç doğrultusunda bir evrilme de kısmen gerçekleşmiştir. An-
14
Orhan Gazi Ertekin, Faruk Özsu, Kemal Şahin, Muzaffer Şakar, Uğur Yiğit,
Türkiye’de Yargı Yoktur, İstanbul, 2014