Previous Page  214 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 214 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

Gökhan Yaşar DURAN

213

hizmet;

...

gerek malûm ve muayyen olan ve gerek bir amir tarafından emre-

dilen bir askerî vazifenin madun tarafından yapılması hâlidir

”. Doktrinde bu

iki tanım birlikte değerlendirilerek, ‘

hizmet halinin; kanunlarla nizamlar-

da yapılması veya yapılmaması yazılı olan hususlardan başka, amirin askerî

bir vazife ile ilgili veya askerî bir vazifeye yönelik olarak vermiş olduğu emirler

olduğu açıklanmıştır

.’

22

Askerî işin ne olduğu konusu açıklandıktan sonra bir başka hu-

sus, bu işin kamu görevlisinin görevine giren bir iş olması şartıdır. Bu

konu kanaatimizce askeri vazife kavramı ile açıklanabilir. Nitekim 211

sayılı İç Hizmet Kanunu’nun 7’nci maddesinde askerî vazife; ‘

Hizme-

tin icap ettirdiği şeyi yapmak veya yapmamaktır’

şeklinde tanımlanmıştır.

Bu hüküm göz önüne alındığında, asker kişilerin vazifesi, kanunlarla

nizamlarda yapılması yazılı olan işlerle, amirler tarafından emredilen

işlerin yapılması ve yasak edilen işlerin yapılmamasıdır.

23

Burada bah-

sedilen işin ise askerî hizmete ilişkin bir iş olduğu hususunda kanaa-

timizce şüphe yoktur.

Askerî mevzuat hükümleri içinde asker kişiler bakımından görev

konusunu belirleyen bazı açık düzenlemeler bulunmaktadır. Nitekim

İç Hizmet Kanunu’nun ‘

Rütbe Sahibinin Vazifeleri

’ başlıklı 74’ncü mad-

desinde, ‘

Hangi rütbe sahibinin hangi birlik ve askerî kurumda ne gibi vazife

alacağı kadrolarda tesbit edil(eceği)

’ açıklanmıştır. Kanaatimizce rüşvet

suçuna konu askerî işin failin bu hüküm gereği kadro görevi ile ilgili

bir askerî iş olması gerekecektir.

Atamaya yetkili makamlar tarafından subay ve astsubayların ön-

ceden belirlenmiş kadro görevlerine yapılacak atamaların ne şekilde

yapılacağına ilişkin hususlar 926 sayılı TSK Personel Kanunu’nun ilgili

maddelerinde (m.117-124) belirlenmiştir. Bir göreve atanan kişi, atan-

dığı göreve fiilen başlamakla işgal ettiği makamın yetkilerine haiz

olacaktır. Yine bu kadro görevlerine asaleten veya vekaleten atanmak

mümkündür. Bunun dışında bir göreve vekâlet etmekte her zaman

mümkündür. Amirin görevden geçici olarak ayrılmasını gerektiren

(izin, istirahat, hava değişimi, kurs, geçici görevlendirme vb.) sebep-

lerle uzaklaşılması halinde, İç Hizmet Yönetmeliği’nin 34’ncü madde-

22

Değirmenci, s.62.

23

Değirmenci, s.63.