Previous Page  230 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 230 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

Gökhan Yaşar DURAN

229

Bu durum dışında ülkemizde NATO karargah veya birliklerinde gö-

revli yabancı asker kişiler hakkında AsCK hükümleri uygulanamaz

78

.

AsCK’nın ‘

Muharip orduda bulunan yabancı subaylara bu kanunun tatbiki ‘

başlıklı 157’nci maddesinde

, ‘

Muharip Türk ordusu nezdinde bulunmala-

rına müsaade edilmiş olan yabancı subaylar Türkiye Cumhuriyeti Hüküme-

tince hususi mukarrerat (anlaşma) yapılmamışsa Türk subayları hakkındaki

hükümlere tabidirler. Bu subayların refakatlerinde bulunan şahıslar hakkında

155 inci madde hükmü tatbik olunur

’ hükmü yer almaktadır. Bu hükme

göre, yabancı asker kişilerin AsCK’na tabiiyetleri bu konudaki anlaş-

ma hükümlerine göre belirlenecektir. Bu nedenle NATO Kuvvetler

Statüsü Sözleşmesi’nin hükümlerine bakılması gerekecektir

79

. Ancak

AsCK m.157’nin düzenlendiği AsCK’nın ‘

Dördüncü Bap’

, ‘

Yalnız harb

zamanında askerî kanunlara tabi şahıslar hakkındaki hükümler Orduya men-

sup olmayanlar hakkında bu kanunun tatbiki’ şeklindeki açıklamadan

AsCK

m.157’nin ancak harp zamanı uygulamasının mümkün olduğu husu-

su göz önüne alınmalıdır.

b. Rüşvet Alan Fail

TCK m.252’nin 1, 2, 4’ncü fıkralarına göre rüşvet alan suç faili, bir

kamu görevlisi olmalıdır.

80

Bu nedenle rüşvet alan fail bakımından

TCK m.252 özgü bir suçtur.

5272 sayılı yeni TCK’nın tanımlar başlıklı 6’ncı maddesinin 1/c

fıkrasında,

“Kamu görevlisi deyiminden; kamusal faaliyetin yürütülmesine

atama veya seçilme yoluyla ya da herhangi bir surette sürekli, süreli veya geçici

olarak katılan kişi… anlaşılır.”

hükmü getirilmiştir. Madde gerekçesine

göre, bu kişinin kamu görevlisi sayılabilmesi için yegâne ölçüt gördü-

ğü işin

“kamusal bir faaliyet”

olmasıdır. Kamusal faaliyet ise Anayasa

78

Değirmenci, s.54-55.

79

NATO Kuvvetler Statüsü Sözleşmesi yargı yetkisini gönderen devletin yargı yet-

kisi ve kabul eden devletin yargı yetkisi olmak üzere iki başlık hâlinde düzenle-

miştir. Sözleşmeye göre, suçun, görevin ifası dolayısıyla veya resmi görev sırasın-

da işlenmiş olması (m.7/3-a/ii) durumunda gönderen devletin yargı yetkisi söz

konusudur (Değirmenci, s.54).

80

“Ancak TCK m.252/8 hükmü ile suçun faili olabilecek kişilerin kapsamı geniş-

letilerek kamu görevlisi sıfatı taşımasalar da, kamu yararını ilgilendiren işlemler

yapmaya yetkili birçok kurumun görevlilerinin de suçun faili olmalarına olanak

tanınmıştır” (Tezcan/Erdem/Önok, s.880).