

TBB Dergisi 2015 (121)
A. Savaş DEMİRCAN
281
Eşitliğin iki yönü bulunmaktadır. Yatay vergi adaleti/eşitliği hu-
kuk devleti kavramının “kanun önünde eşitlik” ilkesiyle, dikey ver-
gi adaleti/eşitliği ise “sosyal refah devletiyle” bağlantılıdır. Buna göre
vergileme bakımından yatay vergi adaletinin gerçekleştirilmesi bir
yandan vergi yasalarının genel, nesnel ve kişisel olmayan düzenleme-
ler içermesine, diğer yandan ödeme gücü ve aile durumu yönünden
aynı durumda olan bireylerin belli bir vergiyle ilgili olarak aynı işleme
tabi tutulmasına bağlanmaktadır.
7
Ancak TC Anayasası’nın 10. madde başlığının
“kanun önünde
eşitlik”
olarak düzenlenmiş olması, kimlerin eşit ve kimlerin farklı
kabul edileceklerinin takdirinin yasama organına bırakıldığını gös-
termektedir. Bu durumda, vergilendirmede eşitliği gerçekleştirecek
olan makam yasama organıdır.
8
Kanun koyucu, ekonomik, kültürel, sosyal ve sağlık politikaları ile
vergi tekniğine ilişkin kolaylaştırıcı nedenlerle eşitlik ilkesine istisna-
lar getirebilir. Bu istisnalar, anayasanın diğer kurallarına dayanıyorsa
eşitlik ilkesinden sapmalar geçerli sayılabilir.
9
Vergilendirmede eşitlik ilkesi bazen belirli bir hukuk kuralı dola-
yısıyla değil de, fiili bazı durumlar nedeniyle bozulmaktadır. Örneğin
vergi denetiminin yetersizliği ve eksikliği vergilendirmede eşitlik il-
kesini bozmaktadır. Çünkü vergi yükümlülerinin ancak bir kısmı de-
netlenebiliyorsa yükümlüler arasında haklı bir nedene dayanmayan
bir ayrım yapılıyor demektir.
10
3. Sosyal Devlet İlkesi
Bugün anayasalarda yer alan sosyal devlet ilkesinin herkesin üze-
rinde anlaştığı bir tanımını vermek zordur. Bu nedenle bu kavramı
devletin ulaşmak istediği amaçlara ve üstlendiği görevlere göre belir-
ne Yaklaşımına İktisadi Bakış”
Afyon Kocatepe Üniversitesi
İİBF
Dergisi
,C. XV, S.
I,s.306.
http://www.iibfdergi.aku.edu.tr/pdf/15_1/14.pdf7
Funda Başaran Yavaşlar, Gelir Vergisinin Temelleri, Ankara, Seçkin
Yayınevi,2011,s.62.
8
Akif Erginay, Kamu Maliyesi, Ankara, Savaş Yayınları,1990,s.47.
9
Nami Çağan ve Ahmet Kumrulu ve Mualla Öncel, Vergi Hukuku, 18. Bası, Anka-
ra, Turhan Kitabevi, Mart 2010,s.41.
10
Çağan, s.41.