Previous Page  338 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 338 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

Emine Gül KAMİLOĞLU LATİFOĞLU

337

rasyonel kararlar alınmasını teşvik eden hukuki düzenlemeler hep bu

türdendir.

İkinci olarak kredi kartı yıllık ücreti edim yükümlülüğünün, yani

“fiyat”ın bir parçasıdır. Serbest piyasa ekonomisi işlediği ve bilgi soru-

nunun alınacak diğer önlemlerle çözülebildiği bir ortamda fiyat düzen-

lemesi yapmaya gerek duyulmamalıdır çünkü kredi kartı yıllık ücreti,

gerekli bilgilendirme yapıldığında müşterilerin anlayamayacağı ya da

değerleyemeyeceği bir parametre değildir. Müşterilerden beklenen,

farklı kredi kartı sunan kurumlar arasında tercih yaparken bu veriyi

de dikkate alarak yıllık ücrete göre bir değer yargısı oluşturmalarıdır.

Bilgi akışı sağlıklı bir şekilde sağlandığında fiyat bir rekabet paramet-

resi olarak algılanacağı için, bankalar fiyat rekabetine girecektir. Re-

kabeti bozucu durumlar oluşması halinde ise Rekabet Kurumu’nun

görev alanı içerisinde durumun değerlendirilmesi gerekmektedir.

İltihaki sözleşmeler

41

açısından kamu hizmeti ifa etmeyi üstlen-

miş olan taraf aynı zamanda sözleşme yapma zorunluluğunu da bün-

yesinde barındırmaktadır. Günümüzde kartların yaygın bir şekilde

kullanıldığından yola çıkarak kart hizmetinin bir kamu hizmeti gibi

ifade edilmesi oldukça yanlıştır. Oysaki bankalar ekonomik amaçlar

doğrultusunda kurulmuş olan ve kâr sağlama amacı çerçevesinde hiz-

met veren müesseselerdir. Keza iltihaki sözleşmelerin konusunu in-

sanlar açısından vazgeçilmez nitelikte olan ve zorunluluk teşkil eden

yani ihtiyaç düzeyine ulaşmış şeyler oluşturmaktadır. Bu çerçevede

kredi kartının ihtiyaç teşkil ettiği yahut vazgeçilmez nitelikte olduğu-

nun kabulü mümkün değildir.

42

Diğer bir deyişle, serbest piyasa koşullarında faaliyet gösteren

bankalar, kâr etmedikleri bir faaliyette bulunmak zorunda bırakıla-

mazlar. Kredi kartı sistemini oluşturan kuruluşun amacı bu faaliyet

sonucunda kazanç sağlamaktır. Dolayısıyla kuruluş, ancak uğraşısı

kendisi yönünden yararlı olduğu sürece bu organizasyonu üstlenme-

ye devam edecektir. Kredi kuruluşu bu hizmeti verebilmek için kuş-

41

3.HD.

02.06.1998, 4263/6098 sayılı kararında iltihaki sözleşmeleri şu şekilde ta-

nımlamıştır: “Bir kamu hizmeti ifa edip hukuken veya eylemli olarak (fiilen) tekel

durumu arz eden ve halkın bağlanması gereken (nakliye müesseseleri, elektrik,

havagazı ya da PTT, su işletmeleri gibi) teşebbüslere ait formüle edilmiş sözleş-

melerdir.”,

www.kazanci.com.tr,

e.t.:29.04.2015

42

Algan, s.293