Previous Page  336 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 336 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

Emine Gül KAMİLOĞLU LATİFOĞLU

335

rülmektedir.

38

Bireyler her zaman rasyonel davranamadığı gibi, bilgi

edinmek ve bilgiyi kullanmak maliyetli bir süreçtir. Dolayısıyla ger-

çek hayatta yapılan seçimler, sıklıkla bilgi sorunundan etkilenir. Bu-

nun beraberinde getirdiği risk ise, yapılan seçimlerin ve sözleşmelerin

ekonomik açıdan etkin olmaması ve tüketici bakımından ağır koşullar

içermesidir.

Tüketicilerin, bilgi sorununun temelinde yatan durum ise genel

işlem koşullarının tüketiciler tarafından özümsenememesidir. Tü-

keticilerin genel işlem koşullarını incelemesi durumunda ne hukuki

bilgileri yeterli olacak, ne bunları incelemeye vakitleri olacak, ne de

bir avukata danışmaya gidebileceklerdir. Dolayısıyla GİŞ kullanılan

sözleşmelerde müşterinin kendisine aktarılan bilgiyi değerlendirerek

sağlıklı bir tercihte bulunması söz konusu değildir. Müşterinin sözleş-

me kurarken GİŞ içeriğini dikkate almamasının piyasaya etkisi ise bu

alanda rekabetin işlememesidir.

39

Bankaların kredi kartı sözleşmeleri

matbu sözleşmelerdir ve karşı tarafça tartışılması mümkün değildir.

40

Bu kapsamda bankalar, tüketici tarafından anlaşılamayan genel iş-

lem koşulunu sözleşme içine saklayarak talep etmeye çalışacaktır. Bu

halde yasa koyucunun bu aksaklıkları düzeltmek üzere düzenleme

yapması, ilke olarak sosyal refahı artırabilir. Burada asıl sorun nasıl

bir hukuki müdahale yapılması gerektiğidir. Bu açıdan sözleşmelerde

mükerrer olarak kullanılan şartlar ve özellikle GİŞ açısından öncelikli

yol, bilgiye sahip olan sözleşme tarafı için bilgilendirme yükümlülük-

leri getirilmesi, sonrasında ise bunların haksız şart oluşturup oluştur-

madığının hakim eliyle denetlenmesidir. Bilgi verme yükümlülüğüne

aykırı davranılması halinde ise bir yandan bir idari yaptırım uygu-

lanmakta, diğer yandan da yeterli bilgi olmadan sözleşme akdeden

tarafa ya sözleşmeyi sonlandırma hakkı verilmekte ya da eksik bilgi

verilmesinden kaynaklanan zararın tazminini talep etme imkanı ta-

nınmaktadır.

Bilgi eksikliğinin giderilmesinin bir başka yolu, bilginin taraflar-

ca değil de çeşitli kurumlar eliyle sağlanmasıdır. Bilginin belirli mer-

kezlerde toplanması, bilgi elde etmenin ve aktarmanın maliyetlerini

38

Atamer/Sanlı, s.24

39

Atamer, Genel İşlem Şartları, s.37 vd.., naklen Atamer/Sanlı, s.34

40

İbrahim Kaplan, Banka Sözleşmeleri Hukuku, Seçkin Yayınları, Ankara 1996, C.I,

s.76