

TBB Dergisi 2015 (121)
Emine Gül KAMİLOĞLU LATİFOĞLU
339
Banka kartının hamile sağladığı borç vadesini öteleme, nakit para
taşımama, güvenlik, ATM’lerden paraya erişim olanağı, mil ve puan
kazanma, anlaşmalı kuruluşlardan indirimli faydalanma, çekle öde-
menin kısıtlarından kurtulma gibi avantajlarının yanında bankaların
bir tacir olmaları nedeniyle vermiş oldukları hizmet karşılığında bir
bedel almalarının ticari hayatın doğası gereği olduğunu tekrar ifade
etmek doğru olacaktır.
Bankaların söz konusu hizmetler için katlandığı maliyetler ya-
nında kart hiç kullanılmasa dahi, o kart için belli bir limit tutulmak
zorunluluğu bulunmaktadır. Bu limitin de banka açısından bir mali-
yeti bulunmaktadır. Banka, kullanılan kısım için nakdi kredi olarak
sermaye ayırırken, kullanılmayan kısım için gayrinakdi kredi olarak
sermaye karşılığı ayırmakta ve böylece BDDK tarafından öngörülen
sermaye yeterliliği standart rasyosunu sağlamak zorundadır.
Ayrıca banka için kredi kartına ayrılan fonun fırsat maliyeti bu-
lunmaktadır. Banka söz konusu fonu, başka şekilde değerlendirerek
kazanç elde edebilecekken daha düşük bir komisyon geliri tahsil et-
mek ve çapraz satış olanaklarından faydalanmak için hamili bankaya
çekmek amacıyla kart pazarlama yöntemini seçebilmektedir.
Diğer ülke uygulamalarına bakıldığında ise ne Amerika Birleşik
Devletlerinde ne de Avrupa Birliği ülkelerinde kredi kartı ücretlerine
bir sınır getirildiği ve bunların GİŞ içinde yer alması halinde dahi de-
netlenmesinin söz konusu olmadığı görülmüştür. Aksine, ABD Mer-
kez Bankası web sitesinde özellikle bütün kredi kartlarına ilişkin ola-
rak karşılaştırmalı bir tablo sunmakta ve bu şekilde bireylere kendileri
için en elverişli olan kartı seçme imkanı yaratmaktadır.
44
Fiyatlar 0
USD’den başlayarak çeşitlilik göstermektedir. Aynı türden mukayeseli
veriler Avrupa’da da bulunmakta ve müşteri kategorilerine göre fiyat-
ların ayrıştırıldığı görülmektedir. Pazarlık ve rekabet, bu pazarlarda
müşteriler lehine gerekli dengeyi sağlamakta ve yıllık ücretler kendili-
ğinden, rekabet baskısı ile inmektedir.
Öte yandan kredi kartlarının ücretsiz sunulmasının ya da fiyatı-
nı düşürmenin hukuk politikası açısından dikkate alınması gereken
mahzurları vardır. Her bir kredi kartı ile müşteri daha fazla borçlan-
44
ABD, Kanada ve Bazı Avrupa Ülkelerinde Bankacılık Hizmet ve İşlem Ücretleri,
TBMM Raporu, Aralık 2012