Previous Page  419 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 419 / 473 Next Page
Page Background

Yabancı Irk ve Millet İsimleriyle Soyadı Alınması Yasağı ve Anayasa Mahkemesi

418

dışlama, kısıtlama ya da tercih anlamındadır

.”

59

Bu tanımda dikkat çeken

şey Sözleşme’nin ırk ayrımını dar değil, renk, soy, ulusal veya etnik

kökene dayalı herhangi bir ayrım olarak kabul etmesidir. Sözleşme’nin

2. maddesine göre: “

Taraf Devletler ırk ayrımcılığını kınar ve uygun her

imkânla ve gecikmeden, ırk ayrımcılığının her türünün ortadan kaldırılması

ve tüm ırklar arasında bu anlayışın geliştirilmesi politikası izlemeyi üstlenir.”

60

Dolayısıyla Sözleşme devletlere bu konuda bir yükümlülük getirmek-

tedir. Ancak, yukarıda belirtildiği gibi, Anayasa Mahkemesi bu husu-

sun da üzerinde durmamıştır.

Sonuç

Bu çalışmada Anayasa Mahkemesi’nin E.2009/47 K.2011/51 sayılı

kararındaki problemli noktalar üzerinde durulmuştur. Bu problemli

noktalardan ilki, Mahkeme’nin soyadını Anayasa’nın 17.maddesi kap-

samında değerlendirirken, “kamu düzeni” ve “kamu yararı” nede-

niyle sınırlanabileceğini ileri sürmesidir. Oysaki yukarıda belirtildiği

gibi, 17.madde herhangi bir sınırlama nedeni içermemektedir.

Ayrıca, kamu düzeninin sınırlama nedeni olabileceği kabul edilse

bile, kararın esasında kamu düzeni ve soyadı kullanımı üzerinde nasıl

bir ilişki kurulabileceği üzerinde durulmamaktadır. Bu anlamda karşı

oy yazılarından bir tanesinde kanun koyucunun kamu düzeninden

kaynaklanan bir takım sınırlamalar yapıp yapamayacağının üzerinde

durulması dikkate değerdir: “…

soyadı kullanımı üzerinde kamu düzenin-

den kaynaklanan bazı sınırlamalar yapılabileceği düşünülebilirse de; kişinin

diğer vatandaşlardan ayrılmasını ve tanınmasını, kamusal alanda kimliğinin

belirlenmesini sağlama dışında kamu düzeninden kaynaklanan bir sınırlama

nedeni olamayacağı, hele ırk temelinde bir düzenleme yapılamayacağı açıktır.

Esasen, soyadının resmi dil olan Türkçede ve Türk alfabesiyle yazılabilir, oku-

nabilir ve anlaşılabilir olması dışında, soyadının kamu düzenini ilgilendiren

bir yönü bulunmamaktadır

.”

61

Bugün de gerek Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nde, gerekse

Yargıtay kararlarında tartışılan husus ismin Türkçe olup olmaması

59

https://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k4750.html

, Erişim tarihi: 21.06.2015.

60

https://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k4750.html

, Erişim tarihi: 21.06.2015.

61

AYMKD,

Sayı 48, Cilt 2, s.904.