Previous Page  415 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 415 / 473 Next Page
Page Background

Yabancı Irk ve Millet İsimleriyle Soyadı Alınması Yasağı ve Anayasa Mahkemesi

414

olumsuz sonuçlanması durumu ile karşı karşıya kalmaktadır. Böylece hukuksal

durumları aynı olan kişiler maalesef farklı muamelelere tabi tutulması sonucu

hasıl olabilmektedir

.”

42

Özetle, Soyadı Kanunu’na göre kişinin soyadı Türkçe kökenli

bir sözcük olduğu zaman değiştirilebilirken, Türkçe kökenli olma-

yan bir sözcük seçildiğinde soyadı kullanımı üzerindeki hak kısıt-

lanmaktadır. Kanun koyucu soyadı kullanımı üzerindeki hakkı kı-

sıtlayabilir mi? Kısıtlayabilirse ne dereceye kadar kısıtlayabilir? Ya

da bazıları için kısıtlarken diğerleri için aynı kısıtlamayı getirmiyor

mudur? Eğer kanun koyucu soyadının kullanımı konusunda bir sı-

nıflandırma yapmışsa bu sınıflandırma eşitlik ilkesinin gerekleri

çerçevesinde mi yapılmıştır? Bu sorulara cevap verirken göz önünde

tutulması gereken ilk şey Anayasa’nın dil, ırk ve benzeri nedenlere

dayalı ayrımları anayasaya uygunluğu kuşkulu sınıflandırmalar ola-

rak görmesidir. Dolayısıyla bu tür özelliklere dayalı ayrımlar veya

sınıflandırmalar “

ancak onları haklılaştıran çok önemli ve zorlayıcı neden-

lerin varlığı halinde geçerli sayılabilirler

.”

43

Bu tür kanunların anayasaya

veya eşitlik ilkesine uygunluğunun denetimini yapan mahkeme de

bu tür sınıflandırmaları denetlerken bu sınıflandırmaları

haklı

ve sa-

vunulabilir kılabilecek

çok önemli

veya

zorlayıcı kamusal yararın

olup olmadığının kanun koyucu tarafından

açıkça

ortaya koyulup

koyulmadığını denetlemelidir.

Anayasa Mahkemesi ise itirazı öne sürülen kuraldaki sınıflandır-

manın anayasaya uygunluğunu “didiklemek” bir yana, kuralın “yeni

alınacak soyadını yabancı ırk ve millet ismi olarak almak isteyen her-

kese ayrım gözetmeksizin” uygulanabileceğini belirtmekte ve “eşitlik

ilkesine aykırı bir yönü” bulunmadığını ifade etmektedir. Eşitlik ilke-

sinin bu şekilde ele alınışı oldukça dardır. Öden’in de belirtmiş olduğu

gibi eşitlik ilkesinin bu şekilde dar ele alınması, “

kanunların içerikleri

yönünden eşitlik ilkesine uygunluğunun araştırılmasında yararlanılabilecek

bir denetim ölçütü de sağlamamaktadır

.”

44

42

AYMKD

, Sayı 48, Cilt 2, s.892.

43

Öden, Türk Anayasa Hukukunda Eşitlik İlkesi, s.323.

44

Öden, Türk Anayasa Hukukunda Eşitlik İlkesi, s.173.