Previous Page  85 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 85 / 473 Next Page
Page Background

Temel Hak ve Hürriyetlerin Geliştirilmesi Amacıyla Çeşitli Kanunlarda Değişiklik ...

84

yüksek oranda bir önceki seneden devreden nakit mevcuduna ve ban-

ka mevduat gelirine sahip oldukları görülür.

34

Kısacası, Türkiye’de devlet tarafından partilere yapılan mali yar-

dımlar, üyelerle partiler arasındaki ilişkiyi zayıflatmakta ve partile-

ri, devlete yakınlaştırmaktadır. Mali yardım miktarını azaltmaksızın

veya tıpkı Federal Almanya’da olduğu gibi nispi bir üst sınır belirle-

meksizin ve böylece, partileri hazine yardımı dışında kendi gelir kay-

naklarına yönlendirmeksizin, genel seçimlerde alınması gereken oy

oranını % 3’e düşürerek mali yardım alabilecek partilerin sayısını ar-

tırmak, daha fazla sayıda partiyi, üyelerinden uzaklaştırmak anlamı-

na gelir. Zira bir önceki genel seçimlerde kullanılan geçerli oyların %

3’nü almak, % 7 oy oranı ile kıyaslandığında daha kolaydır. Hal böyle

olunca, % 7’lik oranın benimsenmesi durumunda mali yardım alma-

ya hak kazanan parti sayısının 3 olduğu düşünülürse,

35

% 3 oranının

kabul edilmesi halinde bu sayı daha da artabilir. Partiler arasındaki

fırsat eşitliğini korumak adına hazine yardımı için alınması gerekli

olan oy oranının düşürülmesi önemlidir fakat devlet yardımı konu-

suna parti içi demokrasi ilkesi çerçevesinde yaklaşıldığında yukarıda

bahsedilen sorunlar kanun yapıcı tarafından henüz çözüme kavuştu-

rulmamış olduğundan bu husus, Türkiye’de her geçen gün daha fazla

partinin, üyelerinden uzaklaşmasından başka bir sonuç doğurmaz.

III. Sonuç

2.3.2014 tarihli Temel Hak ve Hürriyetlerin Geliştirilmesi Amacıy-

la Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un aracılığı

ile SPK parti içi demokrasi ilkesi çerçevesinde üç noktada değiştiril-

miştir. Bunlardan ilkini, ikiden fazla olmamak şartıyla partiler tara-

fından eş genel başkanlık sisteminin kabul edilmesi oluşturmaktadır.

SPK’da hükme bağlanan eş genel başkanlığın, belirli sorunları çözüme

kavuşturmadığı ve bu nedenle de eleştiriye açık olduğu belirtilme-

34

Bu yönde örnek olarak bkz. Cem Duran Uzun, Anayasa Hukuku Açısından Siyasi

Partilerin Finansmanı, dipnot 188, s. 188–189.

35

Hazine yardımına hak kazanabilmek için genel seçimlerde kullanılan geçerli oy-

ların % 7’sini almak koşulunun arandığı son seçim 2011 senesinde gerçekleştiril-

miştir. Bu seçimlerde % 7’lik barajı geçip, devlet yardımı almaya hak kazanan par-

tiler; Adalet ve Kalkınma Partisi, Cumhuriyet Halk Partisi ve Milliyetçi Hareket

Partisi’dir.