

Temel Hak ve Hürriyetlerin Geliştirilmesi Amacıyla Çeşitli Kanunlarda Değişiklik ...
84
yüksek oranda bir önceki seneden devreden nakit mevcuduna ve ban-
ka mevduat gelirine sahip oldukları görülür.
34
Kısacası, Türkiye’de devlet tarafından partilere yapılan mali yar-
dımlar, üyelerle partiler arasındaki ilişkiyi zayıflatmakta ve partile-
ri, devlete yakınlaştırmaktadır. Mali yardım miktarını azaltmaksızın
veya tıpkı Federal Almanya’da olduğu gibi nispi bir üst sınır belirle-
meksizin ve böylece, partileri hazine yardımı dışında kendi gelir kay-
naklarına yönlendirmeksizin, genel seçimlerde alınması gereken oy
oranını % 3’e düşürerek mali yardım alabilecek partilerin sayısını ar-
tırmak, daha fazla sayıda partiyi, üyelerinden uzaklaştırmak anlamı-
na gelir. Zira bir önceki genel seçimlerde kullanılan geçerli oyların %
3’nü almak, % 7 oy oranı ile kıyaslandığında daha kolaydır. Hal böyle
olunca, % 7’lik oranın benimsenmesi durumunda mali yardım alma-
ya hak kazanan parti sayısının 3 olduğu düşünülürse,
35
% 3 oranının
kabul edilmesi halinde bu sayı daha da artabilir. Partiler arasındaki
fırsat eşitliğini korumak adına hazine yardımı için alınması gerekli
olan oy oranının düşürülmesi önemlidir fakat devlet yardımı konu-
suna parti içi demokrasi ilkesi çerçevesinde yaklaşıldığında yukarıda
bahsedilen sorunlar kanun yapıcı tarafından henüz çözüme kavuştu-
rulmamış olduğundan bu husus, Türkiye’de her geçen gün daha fazla
partinin, üyelerinden uzaklaşmasından başka bir sonuç doğurmaz.
III. Sonuç
2.3.2014 tarihli Temel Hak ve Hürriyetlerin Geliştirilmesi Amacıy-
la Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un aracılığı
ile SPK parti içi demokrasi ilkesi çerçevesinde üç noktada değiştiril-
miştir. Bunlardan ilkini, ikiden fazla olmamak şartıyla partiler tara-
fından eş genel başkanlık sisteminin kabul edilmesi oluşturmaktadır.
SPK’da hükme bağlanan eş genel başkanlığın, belirli sorunları çözüme
kavuşturmadığı ve bu nedenle de eleştiriye açık olduğu belirtilme-
34
Bu yönde örnek olarak bkz. Cem Duran Uzun, Anayasa Hukuku Açısından Siyasi
Partilerin Finansmanı, dipnot 188, s. 188–189.
35
Hazine yardımına hak kazanabilmek için genel seçimlerde kullanılan geçerli oy-
ların % 7’sini almak koşulunun arandığı son seçim 2011 senesinde gerçekleştiril-
miştir. Bu seçimlerde % 7’lik barajı geçip, devlet yardımı almaya hak kazanan par-
tiler; Adalet ve Kalkınma Partisi, Cumhuriyet Halk Partisi ve Milliyetçi Hareket
Partisi’dir.