Previous Page  81 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 473 Next Page
Page Background

Temel Hak ve Hürriyetlerin Geliştirilmesi Amacıyla Çeşitli Kanunlarda Değişiklik ...

80

Bu sorunun yanıtlanmasından evvel bir hususun altının önem-

le çizilmesi gerekir: Mali yardım, yalnızca parti içi demokrasi ilkesi

ile ilgili bir konu değildir. Partiler bakımından siyasetin maliyeti-

nin, görsel ve işitsel medya araçlarının seçimlerde aktif bir biçimde

kullanımı ile artması, artan giderlere karşılık bireylerin siyasete il-

gilerinin ters orantılı bir şekilde azalması ve buna bağlı olarak parti

gelirlerinin düşmesi sonucunda partiler arasındaki fırsat eşitliğinin

sağlanması ve yeni kurulan partilerin daha eski partiler karşısında

mali açıdan korunması gerekçeleri ile mali yardımın mutlaka ya-

pılması gerektiği savunulabilir.

22

Diğer taraftan, hazine yardımıyla

birlikte partilerin bir kamu kurumu niteliğini alacağı,

23

mali yardı-

mın, büyük partiler lehine ekonomik ayrıcalık sağlayarak, partiler

arasındaki rekabeti zedeleyeceği ve partilerin siyasal iktidarı elde

etmeleri açısından fırsat eşitliğine aykırı olacağı da iddia edilebilir.

24

Her iki görüşün de kendilerine göre haklı yanları olsa da, bu iddialar,

partiler arasındaki yarışın demokratikliğine odaklanmıştır. Oysa bu

çalışma için önem arz eden konu, partilere yapılan mali yardımın

parti içi demokrasi ilkesini nasıl etkileyeceğidir. Bu nedenle, söz ko-

nusu çalışmada kanun koyucu tarafından SPK’nın Ek 1. maddesinde

gerçekleştirilen değişiklik yalnızca partilerin iç düzen ve işleyişleri

açısından incelenecektir.

Parti içi demokrasi ilkesi çerçevesinde değerlendirildiğinde mali

yardımın, partilerin iç düzen ve işleyişlerinin demokratik esaslara

uygunluğunu iki şekilde etkileyeceği öne sürülebilir. Bir kere, hazine

yardımının, parti içi kararların oluşumu sırasında özel finansörlerin

etkisini azaltacağı ve siyasi kararların, belirli grupların yönlendirilme-

si ile alınmasını engelleyeceği ifade edilebilir. Partilerin düzenli gelir

akışına ihtiyaç duydukları açıktır. Şayet partiler, devlet tarafından fi-

nanse edilmeyip, özel bağışçıların mali desteğine muhtaç bırakılırsa,

22

Ingrid van Biezen, Financing Political Parties and Election Campaigns, Council of

Europe Publishing, Strasbourg, 2003, s. 35–36.

23

Bu yönde bkz. Mustafa Koçak, Siyasal Partiler ve Türkiye’de Parti Yasakları, Tur-

han Kitabevi, 1. Baskı, Ankara, 2002, s. 127.

24

Mesut Aydın, “Türkiye’de Siyasal Partilere Devlet Yardımı”,

AÜHFD

, C. 54, S. 4,

2005, s. 241.