Previous Page  80 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 80 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

Tevfik Sönmez KÜÇÜK

79

oluşumuna doğrudan doğruya katılabildikleri için ayrı bir önem arz

eder. Böylelikle, ocak ve bucak örgütlerinin kurulmasının yasaklan-

ması, parti içi karar süreçlerinin aşağıdan yukarıya doğru oluşmasını

önleyeceğinden parti içi demokrasi ilkesine aykırı düşecektir.

Kısacası, Türkiye’de partilerin örgütlenmelerine ilişkin parti içi

demokrasi ilkesi ekseninde asıl sorunu, Türk partilerinin alt kademe-

lerde teşkilatlanmalarına izin verilmemesi teşkil eder. SPK, partilerin

belde teşkilatı kurma zorunluluğunu ortadan kaldırarak, bu sorunu

çözmemiş, tam aksine partilerin yerel düzeyde sadece ilçelerde örgüt-

lenebilmelerini kolaylaştırarak meselenin içinden çıkılmaz bir hal al-

masına neden olmuştur. Oysa parti içi demokrasinin gerçekleştirilme-

si amacıyla yapılması gereken değişiklik, partilerin belde örgütlerinin

işlevlerini arttırmak ve üyelerin parti içi karar süreçlerine katılımını

güvence altına alacak bir şekilde yerel düzeyde örgütlenme ile ilgili

öngörülen yasağı kaldırılmak olmalıdır.

3. Hazine Yardımına Hak Kazanmak İçin Genel Seçimlerde

Alınması Gereken Oy Oranının Düşürülmesi

2.3.2014 tarihli Temel Hak ve Hürriyetlerin Geliştirilmesi Amacıy-

la Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 4. mad-

desi ile gerçekleştirilen bir diğer değişikliği, partilere devlet tarafından

yapılan mali yardımın esaslarını düzenleyen SPK’nın Ek 1. maddesi

oluşturmaktadır. Bu değişiklik doğrultusunda, partilerin devlet yar-

dımından pay alabilmeleri için genel seçimlerde almaları gereken oy

oranı, % 7’den % 3’e düşürülmüş ve ayrıca partilere bu şekilde yapı-

lan mali yardımın tutarının her halde bir milyon Türk lirasından az

olamayacağı hükme bağlanmıştır. Başka bir anlatım ile yasa koyucu

tarafından yapılan bu değişiklik ile devlet yardımını alma hakkına

sahip olan partilerin kapsamının genişletildiği ve genel seçimlerde

kullanılan geçerli oyların % 3’ünü elde eden partilerin, mali yardım

almaya hak kazanacağını söylemek mümkündür. Bu bağlamda cevap-

landırılması gereken asıl soru ise şudur: Peki, devlet yardımını almak

için genel seçimlerde alınması gereken oy oranının düşürülmesi parti

içi demokrasi ilkesini ne yönde etkileyecektir?