

TBB Dergisi 2015 (121)
Tevfik Sönmez KÜÇÜK
79
oluşumuna doğrudan doğruya katılabildikleri için ayrı bir önem arz
eder. Böylelikle, ocak ve bucak örgütlerinin kurulmasının yasaklan-
ması, parti içi karar süreçlerinin aşağıdan yukarıya doğru oluşmasını
önleyeceğinden parti içi demokrasi ilkesine aykırı düşecektir.
Kısacası, Türkiye’de partilerin örgütlenmelerine ilişkin parti içi
demokrasi ilkesi ekseninde asıl sorunu, Türk partilerinin alt kademe-
lerde teşkilatlanmalarına izin verilmemesi teşkil eder. SPK, partilerin
belde teşkilatı kurma zorunluluğunu ortadan kaldırarak, bu sorunu
çözmemiş, tam aksine partilerin yerel düzeyde sadece ilçelerde örgüt-
lenebilmelerini kolaylaştırarak meselenin içinden çıkılmaz bir hal al-
masına neden olmuştur. Oysa parti içi demokrasinin gerçekleştirilme-
si amacıyla yapılması gereken değişiklik, partilerin belde örgütlerinin
işlevlerini arttırmak ve üyelerin parti içi karar süreçlerine katılımını
güvence altına alacak bir şekilde yerel düzeyde örgütlenme ile ilgili
öngörülen yasağı kaldırılmak olmalıdır.
3. Hazine Yardımına Hak Kazanmak İçin Genel Seçimlerde
Alınması Gereken Oy Oranının Düşürülmesi
2.3.2014 tarihli Temel Hak ve Hürriyetlerin Geliştirilmesi Amacıy-
la Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 4. mad-
desi ile gerçekleştirilen bir diğer değişikliği, partilere devlet tarafından
yapılan mali yardımın esaslarını düzenleyen SPK’nın Ek 1. maddesi
oluşturmaktadır. Bu değişiklik doğrultusunda, partilerin devlet yar-
dımından pay alabilmeleri için genel seçimlerde almaları gereken oy
oranı, % 7’den % 3’e düşürülmüş ve ayrıca partilere bu şekilde yapı-
lan mali yardımın tutarının her halde bir milyon Türk lirasından az
olamayacağı hükme bağlanmıştır. Başka bir anlatım ile yasa koyucu
tarafından yapılan bu değişiklik ile devlet yardımını alma hakkına
sahip olan partilerin kapsamının genişletildiği ve genel seçimlerde
kullanılan geçerli oyların % 3’ünü elde eden partilerin, mali yardım
almaya hak kazanacağını söylemek mümkündür. Bu bağlamda cevap-
landırılması gereken asıl soru ise şudur: Peki, devlet yardımını almak
için genel seçimlerde alınması gereken oy oranının düşürülmesi parti
içi demokrasi ilkesini ne yönde etkileyecektir?