

TBB Dergisi 2016 (122)
Süha TANRIVER
263
usulün, Sayıştay Kanunu’nun 61. maddesinde, üstü örtülü olarak
bir yargılama usulü biçiminde tanımlanmış ve anılan Kanun’da,
yargılama usulüne ve kanun yollarına ilişkin hüküm bulunmayan
hâllerde, 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu’nun
4
ko-
nuyu düzenleyen hükümlerin uygulama alanı bulacağına vurgu
yapılmış bulunması.
- Yine tazminat ödenmesini öngören Sayıştay ilâmlarının, esas iti-
bariyle, hukuk mahkemesi kararlarının, cebrî icra yoluyla yerine
getirilmesiyle ilgili özel hükümler içeren 2004 sayılı İcra ve İflâs
Kanunu çerçevesinde infazının gerçekleştirileceğini öngören ya-
sal bir düzenlemenin varlığı (6085 s. K. m. 53, II).
Öte yandan, Sayıştay’ın, inceleme ve denetleme gibi idarî nitelikte-
ki görevlerinin varlığı, asla, onun, bir yargı organı kimliği taşımadığı
anlamına gelmez. Sayıştay da, tıpkı Danıştay gibi, inceleme ve denet-
leme gibi idarî nitelikteki görevlerinin yanı sıra, yargısal görevleri de
bulunan bir yargı organı konumundadır.
Bu bağlamda tartışılması gereken diğer bir husus da, Sayıştay’ın,
yargı görevinin icrası bağlamında, yüksek mahkeme konumunda bu-
lunup bulunmadığıdır. Kanımızca, Sayıştay, hesap yargısı alanında
işlev gören yüksek bir hesap mahkemesi konumundadır. Bir mah-
kemenin yüksek mahkeme olup olmadığının tâyininde gözetilecek
olan temel ölçüt, onun kararlarına karşı, bir başka yargı kuruluşuna
müracaat olanağının bulunup bulunmadığıdır. Anayasa’nın 160. mad-
desinde, Sayıştay’ın hesap yargısı alanında vermiş olduğu kararlar
hakkında, ilgililerin, yazılı bildirim tarihinden itibaren, bir kereye
mahsus olmak üzere, yine Sayıştay bünyesinde karar düzeltme yoluna
başvurabilecekleri; bu kararlar dolayısıyla idarî yargı yoluna gidile-
meyeceği açık ve kesin bir dille hükme bağlanmıştır. Yapılan bu tes-
pit çerçevesinde Sayıştay’ın, hesap yargısı alanında, ilk ve son derece
mahkemesi sıfatıyla işlev gören yegâne mahkeme konumunda bulun-
ması hasebiyle, bir yüksek mahkeme kimliği taşıdığı söylenebilir.
5
Kal-
4
Şimdi anılan Kanun’a yapılan bu atfı, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri
Kanunu’nun 447. maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, yeni Hukuk Muhakemeleri
Kanunu’na yapılmış saymak gerekir.
5
Kaneti, s. 1007-1008; Arslan/Tanrıver, s. 167; E. Kuluçlu, “Sayıştayın Denetim, Yar-
gılama ve Raporlama Görevleri Açısından Kamu Zararı Kavramı
”, Sayıştay Dergisi
,
2011/82, s. 53-80, s. 78.