

TBB Dergisi 2016 (122)
Süha TANRIVER
261
ganı, yani mahkeme niteliğini taşıdığının
2
somut delillerini şu şekilde
sıralamak mümkündür:
- Sayıştay’a ilişkin düzenlemenin Anayasa’nın yargı başlığı altında
gerçekleştirilmiş olması.
- Anayasa’nın 68. maddesinin beşinci fıkrasında,
“…Sayıştay da-
hil
yüksek yargı organları
mensupları…”
denilmek suretiyle,
Sayıştay’ın bir yargı organı, hatta bir yüksek mahkeme niteliği ta-
şıdığına, üstü örtülü bir biçimde olsa dahi açıkça vurgu yapılmış
bulunması.
- Anayasa’nın 164. maddesinin son fıkrasında yer alan
“Kesin Hesap
Kanunu tasarısı ve genel uygunluk bildiriminin
Türkiye Büyük Millet
Meclisi’ne verilmiş olması, ilgili yıla ait
Sayıştayca sonuçlandırılma-
mış denetim ve hesap yargılamasını önlemez ve bunların karara bağlandı-
ğı anlamına gelmez.”
şeklindeki hükümde, ayrıca “hesap yargılama-
sından ve sorumluların işlemlerinin karara bağlanması”ndan söz
edilmesi suretiyle, hesap yargısı bağlamında verilecek Sayıştay
kararlarının yargısal bir kimliğe sahip olduğuna vurgu yapılmış
bulunması.
- Kesin hükme bağlama işlevini yerine getirirken, işlevsel ve ku-
rumsal bağımsızlığa sahip olduğuna yasal çerçevede açıkça belir-
tilmiş bulunması (6085 s. K. m. 3).
- Başkanı, daire başkanı ve üyelerinin, hâkimlik teminatına benzer
güvencelerden yararlandırılmış bulunması (6085 s. K. m. 70, I).
- Sayıştay mensuplarının Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı
ile hiyerarşik herhangi bir bağının bulunmaması ve sorumluların
hesap ve işlemlerini kesin hükme bağlama faaliyeti sırasında Mec-
lis Başkanlığı’ndan telkin, tavsiye ve talimat almadan, tamamen
bağımsız bir şekilde hareket ediyor olmaları.
2
Sayıştay’ın bir yargı organı, yani mahkeme niteliği taşımadığı yönündeki görüşler
için bkz: B. Tanör,/ N. Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasası’na Göre Türk Anayasa Huku-
ku, 3. Baskı, İstanbul 2002, s. 445. Hesap yargılamasının müstakil bir yargı çeşidi
olmadığı ve bunu icra eden Sayıştay’ın da bir mahkeme sayılamayacağı yönünde,
bkz: A. İnan, Bütün Yönleriyle Türk Sayıştayı, Ankara 1992, s. 186; A. İnan, “Sa-
yıştay Yargılaması ve Sayıştay’ın Yargı Düzenindeki Yeri”
Danıştay Dergisi
, Yıl 15,
Sayı 56-57, s. 35-46, s. 43-44.