

Sayıştay ve Bilirkişilik
260
Sayıştay, inceleme ve denetleme işlevlerini, Türkiye Büyük Millet
Meclisi adına gerçekleştirse bile, sorumluların hesap ve işlemlerini
kesin hükme bağlama işlevini, tümüyle anılan kurumdan bağımsız
olarak yerine getirir. Hatta, 2010 yılında yürürlüğe giren 6085 sayılı
Sayıştay Kanunu’nda, Sayıştay’ın, sadece sorumluların hesap ve işlem-
lerini kesin bir biçimde hükme bağlama biçiminde somutlaşan hesap
yargılaması alanında değil; bunun yanı sıra, kanunlarla verilen ince-
leme ve denetleme görevlerini icra ederken dahi, işlevsel ve kurumsal
bazda bağımsız bir biçimde hareket edeceğine açıkça vurgu yapılmış-
tır (6085 s. K. m. 3).
Sayıştay’ın, günümüzde, artık müstakil bir yargı çeşidi olarak
tanımlanması gereken
“hesap yargılaması”
alanında üstlenmiş ol-
duğu işlev itibariyle bağımsız bir hesap mahkemesi konumundadır.
1
Sayıştay’ın hesap yargılaması alanındaki işlevi itibariyle bir yargı or-
1
R. Arslan/S. Tanrıver, Yargı Örgütü Hukuku , 2. Bası, Ankara 2001, s. 167; K. Göz-
ler, İdare Hukuku, Cilt I, 2. Bası, Bursa 2009, s. 314; A. Uz, “Hesapları Kesin Hükme
Bağlamakla Görevli Sayıştay’ın Yargısal Kimliği”,
AÜHFD.
, 2005/4, s. 361-374, s.
370-373; M. Günday, İdare Hukuku, 10. Bası, Ankara 2011, s.443; Ş. Gözübüyük
Yönetsel Yargı, 30. Bası, Ankara 2010, s. 58; S. Kaneti, Sayıştay’ın Anayasal Konu-
mu, (I. Ulusal İdare Hukuku Kongresi, 3. Kitap, Çeşitli İdare Hukuku Konuları,
Ankara 1992, s. 1007-1020), s. 1007-1008. Anayasa Mahkemesi, yeni tarihli karar-
larında, eski görüşünden dönerek, Sayıştay’ın hesap yargısı alanında görev yapan
bir yargı yeri konumunda bulunduğuna açıkça işaret etmiştir:
“…Bu açıklamalar ışığında, Sayıştay’ın sorumluların hesap ve işlemlerini kesin
hükme bağlama görevi çerçevesinde verilen kararların maddi anlamda kesin
hüküm teşkil eden yargı kararı niteliğinde olduğu ve bu görevin icrası kapsa-
mında mahkeme sıfatını haiz bulunduğu sonucuna ulaşılmaktadır…” (Anayasa
Mahkemesi’nin 13.11.2014 tarihli ve 2014/172 E. 2014/170 K. sayılı kararı, RG.,
10.01.2015, Sa. 29232). “…Bütün bu açıklamalar ve Anayasa Mahkemesi’nin
27.12.2012 günlü, E.2012/102, K.2012/207 sayılı kararı da dikkate alındığında
Sayıştay’ın, sorumluların hesap ve işlemlerini kesin hükme bağlama görevi yö-
nünden yargısal bir faaliyet gerçekleştirdiği ve bu çerçevede verdiği kararların
maddi anlamda kesin hüküm teşkil eden yargı kararı niteliğinde olup, bu karar-
larına karşı yargı organları dâhil hiçbir makam ve merciye başvurma olanağının
bulunmadığı ve yargısal sonuçlu kararlar veren bir hesap mahkemesi olduğu so-
nucuna ulaşılmaktadır…” (Anayasa Mahkemesi’nin 28.02.2013 tarihli ve 2011/21
E. 2013/36 K. sayılı kararı, RG., 06.03.2014, Sa. 28933). “…Bütün bu açıklamalar
dikkate alındığında, Sayıştay’ın sorumluların hesap ve işlemlerini kesin hükme
bağlama görevi yönünden yargısal bir faaliyet icra ettiği ve bu çerçevede verilen
kararların maddi anlamda kesin hüküm teşkil eden yargı kararı niteliğinde oldu-
ğu, kesin hüküm vermesi nedeniyle bunu sonuçsuz veya etkisiz kılacak şekilde
gerek idari gerekse yargısal makamlar nezdinde herhangi bir karar alınmasının
söz konusu olamayacağı sonucuna ulaşılmaktadır…” (Anayasa Mahkemesi’nin
27.12.2012 tarihli ve 2012/102 E. 2012/207 K. sayılı kararı, RG., 02.04.2013, Müker-
rer Sa. 28606).