Previous Page  387 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 387 / 473 Next Page
Page Background

Vatandaşlık Hukuku Temel İlkelerinin Türk Hukuku ve Kıbrıs Türk Hukuku Açısından ...

386

mından ele alınması yerinde olacaktır. YKYY, md. 4,

“Kuzey Kıbrıs Türk

Cumhuriyeti sınırları içinde veya dışında Kıbrıslı Türk babadan olan veya

Kıbrıslı Türk anadan doğan çocuklar, doğumdan başlayarak Kuzey Kıbrıs

Türk Cumhuriyeti yurttaşıdırlar.”

hükmüne yer verilmekte ve kan esası

ile vatandaşlık kazanımını benimsemektedir.

Bu kapsamda, tıpkı yürürlükteki KYY’nda olduğu gibi, bu düzen-

leme ile de Kıbrıs Türk ana veya babadan doğacak çocukların, doğ-

dukları ülkede mutlak olarak kan esasının benimsenmesi halinde, va-

tansız kalmaları önlenmiş olmaktadır.

a. Toprak Esası İle

aa. Ülkede Doğup Ana-Babasından Vatandaşlık Alamayan Ço-

cuklar

Ülkede doğan ve yabancı ana ve babadan dolayı vatandaşlık ka-

zanamayan çocuğun durumuna ilişkin olarak, Türk Hukukunda 5901

sayılı TVK md. 8/1 uyarınca, doğumundan itibaren Türk vatandaşı sa-

yılacağı düzenleme altına alınmıştır.

Bu kapsamda, Türkiye’de doğan ve ana babasından vatandaşlık

kazanamayan çocukların, vatansız kalmasının önlenmesi adına istis-

nai olarak toprak esası benimsenerek, bu yerinde düzenleme getiril-

miştir.

52

Ülkede yabancı ana ve babadan doğan çocuk ile ilgili olarak, Kıb-

rıs Türk Hukukunda, 25/1993 sayılı KYY md. 6/1 uyarınca, çocuğun,

tirmiş ve yurttaşlığa alınma koşullarını zorlaştırmıştır. Ayrıca 2004 yılında Annan

Planı’na evet denmesi sonucunda inşaat sektöründeki hızlı gelişme lokomotif

görevi görmüş ve diğer birçok sektörü olumlu yönde etkilemiştir. Dolayısıyla iş

gücü piyasasına çok sayıda yabancı iş gücü katılmıştır. Bu durum ise yurttaşlık

talebini artırmıştır. Yürürlükte olan Yurttaşlık Yasası’nda yurttaşlığa alınma si-

yasilerin takdir yetkisindedir. Söz konusu takdir yetkisi kullanılırken yurttaşlı-

ğa alınacak kişiler açısından büyük adaletsizlikler doğmakta ve eşitlik ilkesi ihlal

edilmektedir. Yukarıda belirtilen gerekçeler ve toplum ile yurttaşlığa alınacak

kişilerin yurttaşlık konusundaki hassasiyetlerinin dikkate alınacağı yeni bir yurt-

taşlık yasası yapılması öngörülmüştür.”

52

Erdem, s. 102; Gülin Güngör, “Vatandaşlığın Azaltılmasına Dair Birleşmiş Millet-

ler Sözleşmesinin Bazı Hükümlerinin 5901 sayılı Türk Vatandaşlık Kanunu Üze-

rindeki Etkisi”,

AÜHFD,

C. 63, S. 3, s. 484; Feriha B. Tanrıbilir, “Türk Vatandaşlığı

Kanunu Tasarısının Vatandaşlığın Kazanılmasına İlişkin Hükümleri”,

TBBD

, S.

75, 2008, s. 33 (Türk).