Previous Page  403 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 403 / 473 Next Page
Page Background

Vatandaşlık Hukuku Temel İlkelerinin Türk Hukuku ve Kıbrıs Türk Hukuku Açısından ...

402

ği ya da doğumla Kıbrıs Türk vatandaşlığını kazanmanın, doğumla

bir başka devlet vatandaşlığını kazanmayı önleyeceği şeklinde bir

hükme yer verilmemekte; bu durumda da, doğumla çok vatandaşlığa

zımni olarak izin verildiği sonucuna varılabilmektedir.

Diğer yandan, YKYY’nda da, gerek Türk Hukukunda, gerekse

Kıbrıs Türk Hukukunda yürürlükteki kanunca benimsenen anlayış

kabul görmekte, böylece yine, doğumla çok vatandaşlığa zımni olarak

izin verildiği sonucuna varılabilmektedir.

b. Sonradan Çok Vatandaşlık

aa. Yönetsel Karar İle Vatandaşlığa Alınma (Telsik)

ba.Olağan Telsik

Türk Hukukunda, 5901 sayılı TVK md. 11 ile, yönetsel karar ile

olağan şekilde vatandaşlığa alınma, diğer bir ifadeyle olağan telsik dü-

zenleme altına alınmaktadır.

Bu kapsamda, md. 11/1’de, genel olarak Türk vatandaşlığının ka-

zanılmasına ilişkin şartlara yer verilirken, md. 11/2’de ise,

“Türk vatan-

daşlığını kazanmak isteyen yabancılarda, yukarıda sayılan şartlarla birlikte,

taşıdıkları devlet vatandaşlığından çıkma şartı da aranabilir. Bu takdirin kul-

lanılmasına ilişkin esasların tespiti Bakanlar Kurulunun yetkisindedir.”

hük-

müne yer verilmektedir.

67

Yukarıda ifade ettiğimiz üzere, 5901 sayılı TVK’nun, çok vatandaş-

lığa ilişkin genel yaklaşımı olumludur. Ancak bu düzenleme, bu duru-

mun istisnasını oluşturmaktadır.

5901 sayılı TVKmd. 11/2 uyarınca, Türk vatandaşlığı için başvuru-

67

Avrupa Konseyi Parlementerler Meclisi (Parliamentary Assembly of the Coun-

cil of Europe), Hukuk İşleri ve İnsan Hakları Komitesi (Committee on Legal Af-

fairs and Human Right)’ne, Raportör, Mr Boriss Cilevics tarafından sunulan, 1

Ekim 2013 tarihli raporda, çok vatandaşlığın son yıllarda, uluslararası ilişkiler ve

karma evlilikler sayesinde yaygınlaştığı ve kişiler için, bir devlet vatandaşlığını

kazanırken, diğer vatandaşlıklarından feragat etmelerinin artık bir ön şart olma-

ması gerektiği ifade edilmiştir. Committee on Legal Affairs and Human Rights,

Rapporteur, Mr. Boriss Cilevics, Latvia, Socialist Group, “Access to Nationality

and The Effective Implementation of The European Convention on Nationality”

Report, s. 2-3, <

<http://website-pace.net/documents/19838/166208/20131002-

RptNationalityAccess-EN.pdf/9a81ae6f-b0a9-4a86-b184-2903d5e2f142>>

(25.07.2015).