

Vatandaşlık Hukuku Temel İlkelerinin Türk Hukuku ve Kıbrıs Türk Hukuku Açısından ...
404
İlgili hüküm şu şekildedir:
“Millî güvenlik bakımından engel teşkil edecek bir hali bulunmamak şar-
tıyla aşağıda belirtilen kişiler Türkiye’de ikamet etme süresine bakılmaksızın,
Türk vatandaşlığını Bakanlık kararıyla yeniden kazanabilirler.
Çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler…”
Bu düzenleme, temelde, bir başka devlet vatandaşlığını kazanmak
amacı ile, Türk vatandaşlığından çıkanların, yeniden Türk vatandaşı
olabilmesi amacını taşımaktadır.
Söz konusu kişilerin, Türk vatandaşlığından çıkması, bir başka
devlet vatandaşlığını kazanmış olmaları şartına bağlandığına göre, bu
kişiler bir başka devlet vatandaşlığını kazanmış, ardından ise, yeni-
den Türk vatandaşı olabilmeleri, bu madde ile sağlanmak istenmiştir.
Düzenleme ile, eski Türk vatandaşlarının, yeniden Türk vatandaşı ola-
bilmesi adına, Türk vatandaşlığından çıkarak, kazandıkları yabancı
devlet vatandaşlığını muhafaza ediyor olmaları halinde, çok vatandaş-
lığın kabul edildiği görülmektedir.
Kıbrıs Türk Hukukunda ise 25/1993 sayılı KYY’nda, yeniden va-
tandaşlığa alınma ile ilgili herhangi bir düzenlemeye yer verilmemek-
tedir.
68
YKYY’nda ise,
“Yurttaşlıktan Çıkanların Yurttaşlığa Alınması”
başlık-
lı md. 8 ile,Kıbrıs Türk vatandaşlığını çıkma izni ile kaybedenlerin,
yeniden Kıbrıs Türk vatandaşlığına alınması düzenleme altına alın-
maktadır.
69
Düzenlemenin gerekçesinde,
“Önerinin 8’inci maddesi ile daha önce
bir şekilde KKTC yurttaşlığından çıkan kişilerin yeniden KKTC yurttaşlığı-
na alınmaları düzenlenmiştir. Öncelikle KKTC yurttaşlığından çıkma ihtiyacı
bazen yeni hayat kurduğu ve daha iyi bir hayat için yurttaşlığına almak zo-
runda olduğu ülkenin çifte yurttaşlığı kabul etmemesidir...”
ifadelerine yer
verilmektedir.
Buna göre, bu kurumun kanunda yer alması açısından yerinde
bir düzenleme ile, Kıbrıs Türk vatandaşlığından çıkanların, yeniden
68
Bu durumun eleştirisi için Bkz. Turhan, s. 62.
69
Turhan’ın, katıldığımız eleştirisinin, dikkate alındığı ve yeni kanun tasarısında,
“yeniden vatandaşlığa alınma” kurumuna yer verildiği görülmektedir.