Previous Page  404 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 404 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Ayhan DOLUNAY

403

da bulunan kişinin, sahip olduğu diğer vatandaşlık ya da vatandaşlık-

lardan çıkması istenebilecektir. Bu hüküm, kanunda yer alan

tek,

çok

vatandaşlığı önleyici hüküm olma özelliğini haizdir.

Kıbrıs Türk Hukukunda ise olağan telsik, 25/1993 sayılı KYY md.

8 ile düzenleme altına alınmaktadır.

Ancak düzenlemede, Türk Hukukunda olduğu gibi, Kıbrıs Türk

vatandaşlığı için başvuran kişinin, sahip olduğu diğer vatandaşlık ya

da vatandaşlıklardan çıkmasının istenebileceği yönünde bir düzenle-

meye yer verilmemektedir.

YKYY’nda da, Kıbrıs Türk vatandaşlığını kazanmak için başvura-

cak kişinin, sahip olduğu diğer vatandaşlık ya da vatandaşlıklardan

çıkmasının istenebileceği yönünde bir düzenlemeye yer verilmemek-

tedir.

Ancak bu vesileyle, ifade edilmesi yerinde olur ki, YKYY, bu nok-

tada, sistematik yönünden hatalı bir yapıya sahiptir. Şöyle ki, gerek

5901 sayılı TVK’nda, gerekse 25/1993 sayılı KYY’nda, sonradan vatan-

daşlığın kazanılmasına ilişkin düzenlemelere, “olağan telsik” kurumu

ile başlanmıştır. Bu durum sistematik açısından yerindedir. Ancak,

YKYY’nda, sonradan vatandaşlık kazanılması ile ilgili bölüme, son-

radan vatandaşlık kazananlarn çocuklarının vatandaşlığa alınmasına

ilişkin düzenleme ile başlanmıştır. Bu durum, kanaatimizce

,

sistema-

tik açısından yerinde olmamıştır.

bb.Yeniden Vatandaşlığa Alınma

Türk Hukukunda, yeniden vatandaşlığa alınma, 5901 sayılı TVK

md. 13-14 ile düzenleme altına alınmıştır.

Belirtilen düzenlemelerden md. 13, Türk vatandaşlığını çıkma iz-

niyle kaybedenlerin ve ana ve babaları ile birlikte Türk vatandaşlığını

kaybedenlerden, md. 21’de belirtilen süre içinde Türk vatandaşlığını

kazanma hakkını kullanamayanların yeniden vatandaşlığa alınması-

nı, md. 14 ise, md. 29 uyarınca, Türk vatandaşlığı kaybettirilenler ile

md. 34 uyarınca Türk vatandaşlığını kaybedenlerin yeniden vatandaş-

lığa alınmasını hükme bağlamaktadır.

İlgisi itibarıyla, sadece md. 13, çıkma izniyle Türk vatandaşlığını

kaybedenler açısından ele alınacaktır.