

TBB Dergisi 2016 (122)
Recep TAYFUN / Aylin ERDEM TÜRK
421
yapılmasını zorunlu kılmaktadır. İletişimsel eylem kuramı iletişimsel
bir çözümlemeden çok uzlaşma temelinde bir üst kuramsal çalışma-
dır.
9
O’na göre, kişilerarası iletişimde karşıdakini anlayabilmenin yolu,
insanoğlunun temelde bu iletişimsel yeteneğe sahip olduğu gerçeğin-
den kaynaklanmaktadır.
Arabuluculuk, müzakerelerde bulunmak amacıyla tarafları bir
araya getiren, onların birbirlerini anlamlarını ve çözümlerini kendile-
rinin üretmesini sağlamak için aralarında iletişim sürecinin kurulma-
sını gerçekleştiren, uzmanlık eğitimi almış olan tarafsız ve bağımsız
bir üçüncü kişinin katılımıyla ve ihtiyari olarak yürütülen uyuşmazlık
çözüm yönetimidir.
10
Taraflar arasında gelişen bir çatışmanın sıradan bir yaklaşımla,
rastlantısal yöntemlerle gelişecek bir iletişimle değil, sorumluğunun
bilincinde, birçok donamımla kendini geliştirmiş, eğitim almış, em-
pati kurabilen ve tarafsız olabilen bir arabulucu eşliğinde bir müzake-
re ortamında çözüme ulaşması daha yüksek bir olasılıktır. Müzakere
sonucunda meydana çıkan olumlu yaklaşımlar anlaşma ve uzlaşma
olarak tanımlanır. Müzakere tanımından yola çıkarsak; müzakere,
kendine ait görüş ve bakış açısı olan karşılıklı iki tarafın ortak bir dü-
şüncede anlaşmasını sağlayan iletişim tarzı olarak, bir tarafın diğer
tarafa kendi isteklerin, dikte ettirmesi değil, karşılıklı olarak bir muta-
bakat (anlaşma) sağlaması durumudur.
11
Arabuluculuk süreçlerinde empati becerisi; sürecin başarısı, çözü-
mün kalıcılığı ve anlaşmanın gerçekleşmesi açısından çok önemlidir.
Çünkü arabulucunun tarafların duygularını, isteklerini, ihtiyaçlarını
doğru olarak anlaması ve anladığı taraflara ifade etmesi, arabulucuya
güvenin sağlanması ve uyuşmazlıkların aşılmasında anahtar rolü oy-
nayacaktır.
12
9
Yılmaz Yıldırım, “Jürgen Habermas’ın İletişimsel Eylem Kuramı”
Afyon Kocatepe
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
Sayı8(2), Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon,
ss:249-268, 2006, s. 252.
10
Hakan Öztatar, “Genel Olarak Arabuluculuk”, Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabu-
luculuk Sempozyumu I., Sümer Kitabevi, İstanbul, 2014, s. 9.
11
Ünsal Sığrı ve Abdulkadir Varoğlu, Müzakere ve Arabuluculuk İş, Yönetim, Dip-
loması ve Hukukta Uyuşmazlık Çözümü, Siyasal Kitabevi. Ankara, 2013, s. 30.
12
Özcan Yağcı, Nejat Basım ve Recep Tayfun, «İletişim». Hukuk Uyuşmazlıklarında
Arabuluculuk, derleyen: Ali Halıcı, Toprak, M., Türkiye Barolar Birliği Yayınları,
Ankara 2014, s.142.