Previous Page  424 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 424 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Recep TAYFUN / Aylin ERDEM TÜRK

423

kapsamında arabuluculuk uygulamalarında yaşanan somut gelişme-

lerin bizzat uygulayıcılar, eğitimciler ve tespit edilen örnekler eşli-

ğinde ele alınması amaçlanmaktadır. Bu sayede, bir yandan yeni bir

uygulama alanı olarak arabuluculuğun yaygınlaşmasına katkı sağlan-

ması diğer yandan da yaşanan gelişmeler hakkında uygulayıcıların

yaşadıkları deneyim ve birikimlerin tespit edilmesi amaçlanmaktadır.

III. Araştırma Yöntemi

Çalışmada arabuluculuk konusuna yönelik bir alan taraması ya-

pılmıştır. Arabuluculuk sertifikasını almış fakat arabuluculuk

yap-

mamış

, sertifikasını almış aynı zamanda arabuluculuk

deneyimi olan

ve arabuluculuk

eğitimi veren

kişilerle ile nitel araştırmalarda çok sık

kullanılan veri toplama aracı olan mülakat (

görüşme

) tekniği kullanıla-

rak bulgular tespit edilmiştir. Görüşme tekniği, “önceden belirlenmiş

ve ciddi bir amaç için yapılan, soru sorma ve yanıtlama tarzına dayalı

karşılıklı ve etkileşimli bir iletişim süreci” olarak tanımlanmaktadır.

15

Araştırmanın amacına uygun bir biçimde katılımcılara toplam

on bir

adet

soru yöneltilmiş, bu sorulardan sekiz adedi açık uçlu nitelikte ha-

zırlanmıştır.

IV. Araştırmanın Evreni ve Sınırlılıkları

Araştırmanın evreni Ankara ili ile sınırlı tutulmuştur. Ankara

ilinde arabuluculuk eğitimi almış, sınavlara girmiş ve başarılı olan

toplam (523) arabulucu bulunmaktadır. Bu kişilerden (284)’ü Adalet

Bakanlığı Arabuluculuk Daire Başkanlığı siciline kayıtlıdır. Toplam sa-

yının içinde (239) kişinin, arabulucu olmaya hak kazanmış ancak sicile

kayıt yaptırmadıkları anlaşılmaktadır. Arabuluculuk Daire Başkanlığı

kayıtları incelendiğinde,

16

Ankara ilinde yapılan arabuluculuk görüş-

melerine dair toplam (64) tutanak düzenlenmiş, bu tutanaklar (20) ara-

bulucunun gerçekleştirdiği görüşmelerden elde edilmiştir. Görüşme

kapsamında Ankara ilinde arabuluculuk yapmış olan toplam (5) ara-

bulucuya ulaşılmış olması oransal olarak önemli bir düzeydir. Arabu-

luculuk eğitimi almış fakat yapmamış (284) kişinin içinden toplam (8)

15

Ali Yıldırım ve Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Se-

kizinci Baskı, Seçkin Yayın, Ankara, 2011, s. 119-125.

16

Verilerin tamamı 03 Eylül 2015 tarihinde Adalet Bakanlığı Arabuluculuk Daire

Başkanlığı yetkilileri ile yapılan görüşme ile toplanmıştır.