

TBB Dergisi 2016 (122)
Recep TAYFUN / Aylin ERDEM TÜRK
427
Örneklem – III
Yeterli buluyorum.
Örneklem – IV
Yeterli buluyorum. Uygulamaya ağırlık verilmesi gerekir.
Örneklem – V
Yeterli buluyorum. Uygulamaya ağırlık verilmesi gerekir.
1. Bulguların Değerlendirilmesi
Önemli tespitlerden birisi, arabuluculuk yapan görüşmecilerin,
aldıkları eğitimden (7.6/10) yüksek düzeyde tatmin olduklarını gös-
termektedir. Bu sonuç, uygulama yapıldıktan sonra verildiği için ayrı
bir önem taşımaktadır.
Görüşmelerde arabuluculuğun “neden” tercih edildiği sorusuna
verilen cevapların ortak noktası “
hızlı ve düşük maliyetli
” olmasıdır.
Ancak bir görüşmeci, avukatların müvekkillerini arabuluculuğa ikna
edebildiğini belirtmiştir.
Görüşmecilerin verdikleri yanıtlardan açık bir biçimde arabulucu
ile yargıç arasındaki farkı özümsediği anlaşılmaktadır. Uyuşmazlı-
ğın çözülmesinde tarafların arasında ideal olan yöntemin “kazan-ka-
zan” şeklinde olmasına yapılan açık vurgu dikkat çekmektedir. Fakat
görüşmecilerin toplumsal yapının uzlaşı, empati
eğilimine
ve çatış-
madan kaçınmaya dair bakış açısının (6.0/10)- (4.7/10) düşük olduğu
görülmektedir. Bu detay eğitimlerde üzerinde odaklanılması ve dik-
kat çekilmesi gereken bir ayrıntıdır. Arabuluculuğa katılan tarafların
kendini ifade edebiliyor olması dikkat çekicidir. Çünkü arabuluculuk
yapmamış olan görüşmeciler bu durumu koşullara bağlamaktadır.
Arabuluculuk uygulamalarının kolay olmadığı belirtilmekle bir-
likte, verilen yanıtlardan açık olarak bu zorluğa değecek bir çaba oldu-
ğu belirtilmektedir. Ayrıca avukatlık deneyimlerinin kontrol altında
tutulmasının önemine de vurgu yapılmaktadır. Son olarak görüşme-
cilerin tamamına yakını eğitim süresinin yeterli olduğunu belirtmekte
ve pratik eğitime ağırlık verilmesi gerektiğine vurgu yapmaktadırlar.
B. Arabuluculuk Eğitimi Almış Arabuluculuk
Yapmamış
Avukatlar
Görüşmecilerin arabuluculuk yapmadıkları dikkate alınarak ha-
zırlanan sorular yöneltilmiştir. Açık uçlu sorularda iki soru farklı ola-
rak yöneltilmiştir.