Previous Page  58 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Didem YILMAZ

57

Ancak buradaki seçim usulünün küçük bir ayrıntı olarak görülmesi

olanaksızdır. Cumhurbaşkanı önceki 102. maddeye göre yasama or-

ganı tarafından seçilmekteyken, artık halk tarafından seçilmektedir.

60 günlük süreye yayılmış bir yarışın galibi, cumhurbaşkanlık sıfatı-

nı kazanmaktadır. Her yarışta olduğu gibi seçimlerde de birden faz-

la yarışan vardır. Bu özellik ise yarışanları, onları destekleyenlerden

bağımsızlaştırmamakta; tam tersine aralarında bir bütünlük kurarak

yarışın kazanılmasını sağlamaya zorlamaktadır. Bu durumda da, 2007

yılından sonra halk oylaması ile seçilen bir cumhurbaşkanının siya-

setten uzaklaşması ya da partiler üstü tutum sergilemesini beklemek

gerçekçi değildir. Nitekim doktrinde bu anayasa değişikliğinin

partili

bir cumhurbaşkanı realitesine doğru bir kayış anlamına geldiği

de dile geti-

rilmektedir.

13

Benzer şekilde seçim sisteminin cumhurbaşkanına yeni

bir güç kazandırdığı tespiti ile

(s)eçilebilmek için seçim kampanyası yü-

rütecek, vaatlerde bulunacak ve böylece ister istemez “taraf” olacak bir Cum-

hurbaşkanının, parlamenter sisteme özgü gereklere uyumunu beklemek kolay

olmayacağı gibi, bu yolla seçilen bir kişinin “milletin birliğini” temsil eden bir

kişi olarak algılanmasını da zorlantıraca(ğı)

nın altı çizilmektedir.

14

Ayrıca halk tarafından seçimin ikili bir işlevi bulunmaktadır: ilki

seçilene demokratik meşruiyet sağlanması; ikincisi ise tekrar adaylık

mümkün olduğunda, bir dönem önce seçilenin ikinci dönemde seçile-

memesi ihtimalinin bulunmasıdır. Son durum, oy verdikleri cumhur-

başkanının faaliyetlerinin seçmenler tarafından benimsenmediğini

göstermektedir. Yöneticilerin halk tarafından seçilen sistemlerde, se-

çilenin görev süresi bitmeden de halk tarafından görevden alınması

söz konusu olabilmektedir. “Recall” ya da halk tarafından azilin klasik

uygulaması, ABD’de görülmektedir.

15

Cumhurbaşkanına ilişkin olarak

ise 1920 tarihli Avusturya Anayasası’nın 60. maddesinin 6. fıkrası bu

yönde açık bir düzenleme içermektedir. Görev süresi dolmadan önce,

halk tarafından seçilmiş olan cumhurbaşkanının cezai sorumluluğu-

na gidilmesi mümkündür. Bu süreç, birinci Meclis olan Ulusal Kon-

seyin, Cumhurbaşkanı aleyhine verilen önergeyi kabul etmesinden

sonra gerçekleşmektedir. Önergenin kabul edilmesiyle, cumhurbaşka-

13

Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Y. 12. Baskı, Ankara, 2014, s. s:

327.

14

Yavuz Sabuncu, Anayasaya Giriş, İmaj Y., 14. Baskı, Ankara, 2009, s.234.

15

Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Y., 17. Baskı, 2014, s. 287.