Previous Page  77 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 473 Next Page
Page Background

Bankalarda Unutulan Mevduat ve Sair Kıymetlerin Zamanaşımına Uğramasının Hukukun ...

76

ismini vermiştir.

6

İnsan haklarına dair ulusal ve ulusal-üstü belgele-

rin tamamına yakınında mülkiyet hakkına yer verilmesi de kavramın

önemine işaret etmektedir.

Mülkiyet hakkı

7

1961 Anayasası ile 1982 Anayasası’nda her ne ka-

dar aynı şekilde kaleme alındıysa da iki anayasa arasında, maddenin

yer aldığı bölüm ve bu bölüme bağlanan sonuçlar açısından büyük

farklar bulunmaktadır. Mülkiyet Hakkı 1961 Anayasası’nda “Sosyal ve

Ekonomik Haklar ve Ödevler” başlığı altında yer almaktayken, 1982

Anayasası’nda “Kişinin Hakları ve Ödevleri” başlıklı bölümde düzen-

lenmiştir. Bu farklılığın pratikteki karşılığı ise “mülkiyet hakkının”

Kanun Hükmünde Kararnamelerle düzenlenemeyecek olan alana ta-

şınarak daha korunaklı bir bölümde yer almasıdır.

8

Bu fark, temel hak

ve hürriyetlerin sınırlandırılması rejimi açısından 1982 Anayasası’nın

orijinal halinde dahi “Mülkiyet Hakkına” farklı yaklaşıldığını ortaya

koymaktadır.

2001 Anayasa değişiklikleri neticesinde temel hak ve hürriyetle-

re ilişkin genel sınırlama sebepleri sistemi terk edilmiş; temel hak ve

hürriyetlerin “yalnızca Anayasa’nın ilgili maddelerinde belirtilen se-

6

James W. Ely JR., The Guardian of Every Other Right, A Constitutional History of

Property Rights, Third Edition, Oxford University Press, New York, 2008.

7

XII. Mülkiyet hakkı

Madde 35.– Herkes, mülkiyet ve miras haklarına sahiptir.

Bu haklar, ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırlanabilir.

Mülkiyet hakkının kullanılması toplum yararına aykırı olamaz.

Madde metninin orijinal halinde kanunla sınırlanabilir ibaresinde yer verildiyse

de, “Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlanması” başlıklı 13. maddede sınırlamanın

“ancak kanunla” yapılacağı belirtildiği için bu ibare gereksiz tekrar niteliğinde

olmuştur. Mülkiyet hakkını düzenleyen 35. maddede dikkatleri çeken bir diğer

husus ise anayasa koyucunun birbirini takip eden iki cümlede aynı kavramı farklı

şekillerde ifade etmesidir. Sınırlanma konusunda “kamu yararı” tercih edilirken,

hakkın kullanılmasının “toplum yararına” aykırı olamayacağı düzenlenmiş, bu

ise kanaatimizce Anayasadaki kavram birliğini bozmuştur.

8

1982 Anayasası’nın 91. maddesi;

Kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi verme

Madde 91.– Türkiye Büyük Millet Meclisi, Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde

kararname çıkarma yetkisi verebilir. Ancak sıkıyönetim ve olağanüstü haller saklı

kalmak üzere, Anayasanın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan

temel haklar, kişi hakları ve ödevleri ile dördüncü bölümünde yer alan siyasî hak-

lar ve ödevler kanun hükmünde kararnamelerle düzenlenemez.

Aynı yönde bkz. Anayasa Mahkemesi 2013/100 E., 2014/14 K., R.G. Tarih – Sayı:

29.05.2014 – 29014 sayılı kararı: “Anayasa’nın “Kişinin Hakları ve Ödevleri” baş-

lıklı ikinci bölümünde yer alan Mülkiyet Hakkına ilişkin olarak kanun hükmünde

kararname ile düzenleme yapılması mümkün değildir.”