

TBB Dergisi 2016 (122)
Didem YILMAZ
71
seçim kurullarının ve de YSK kararlarının, bireysel başvuru kapsa-
mından çıkarılmasına yol açacak bir anlama sahip bulunmamaktadır.
Aksi kabul, seçme ve seçilme haklarının AYM’nin koruma şemsiyesi
altından çıkarılması sonucunu doğurmamaktadır. Kaldı ki, bireysel
başvurunun düzenlendiği 148. maddesinde, bu yönde bir engel de bu-
lunmamaktadır. Başka bir ifadeyle, eğer Anayasa koyucu YSK kararla-
rına karşı bireysel başvuru yapılmasını önlemek isteseydi, 2010 yılında
söz konusu maddede, bireysel başvurunun istisnası olarak, bu yönde
bir düzenleme yer vermesi gerekirdi. Bu itibarla, seçim kurulları gibi
YSK kararları da, diğer derece mahkemelerinin kararları gibi hak ihlali
yarattığı ölçüde bireysel başvurunun kapsamına girmektedir.
Sonuç yerine,
Demokratik devlet kuralının ilk gerçekleşme koşulu, vatandaşla-
rın ülke yönetiminde iradelerini belirleyebilecekleri seçimlerin yapıl-
masıdır. Bu usuli yolun ise hem seçmenler hem de seçim yarışına katı-
lan aktörler açısından evrensel olarak kabul edilmiş kurallara uygun
olarak gerçekleşmesi gerekmektedir. Bunlar, genel, eşit, serbest, oy ile
açık sayım ve dökümdür.
1982 Anayasası, demokratik devleti gerçekleştiren kuralları, yargı
organı niteliğine sahip seçim kurulları eliyle kurumsal bir güvence
kazandırmıştır. Aynı zamanda, bu, seçim kurullarına verilmiş anaya-
sal bir görevdir. Seçim kurullarının üstlendikleri bu görevin önemini
ortaya koyması açısından 1934 Anayasası ile demokratik rejime geçişte
Uruguay Seçim Mahkemesi’nin oynadığı rol en bilinen örnektir.
Türk Hukukunda da yönetme hakkına kimin sahip olacağı, YSK
ve diğer seçim kurulları tarafından demokratik usullere göre gerçek-
leştirilecek olan seçimle mümkün olmaktadır. Tüm seçim kurulları ve
YSK, Anayasadan kaynaklanan bu yetkilerini, değişen siyasal rejim
iklimine duyarlı şekilde yerine getirmek durumundadır.
Seçimlerin doğruluğu ve dürüstlüğünün özerk şekilde, anayasa
eliyle yargı organı olan seçim kurullarına bırakılması, seçme ve se-
çilme hakkının ihlaline ilişkin iddiaları, 2010 yılında kabul edilen bi-
reysel başvuru yolu kapsamından çıkarmamaktadır. YSK’nın ister se-
çimlerin yönetimine, ister denetime ilişkin kararları, AYM’nin bireysel
başvuru yetkisi içindedir.