

Avukat Hakkında Arama ve Elkoyma
106
konut dokunulmazlığı yanında haberleşme özgürlüğü, mülkiyet hak-
larına müdahale oluşturan bir koruma tedbiridir.
6
Ceza muhakemesinde başvurulan koruma tedbirlerinden olan
arama ve elkoymanın yapılabilmesi için gerekli şartlar Anayasa’da
düzenlenmiştir. Yukarıda belirttiğimiz temel hak ve özgürlüklere
müdahale oluşturan arama ve elkoyma için öncelikle, Anayasa’nın
20. maddesinin ikinci fıkrası ve 21. maddesinde belirtilen sebeplerden
bir veya birkaçının bulunması gerekmektedir. Bunlar milli güvenlik,
kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ah-
lakın korunması ile başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunma-
sı sebepleridir. Bununla birlikte, bu sebeplerden bir veya birkaçının
bulunması da yeterli olmamakta, ayrıca kural olarak usulüne göre
verilmiş hâkim kararının bulunması gerekmektedir. Usulüne göre
verilmiş hâkim kararının bulunmasının istisnasını ise gecikmesin-
de sakınca bulunan haller oluşturmaktadır. Böylece, gecikmesinde
sakınca bulunan hallerde kanunla yetkili kılınmış merciin yazılı
emri ile arama ve elkoyma koruma tedbirlerine başvurulabilecektir.
Ancak bu durumda kanunla yetkili kılınmış merciin yazılı emrinin
yirmi dört saat içinde görevli hâkimin onayına sunulması gerekmek-
tedir. Yazılı emrin onayına sunulduğu hâkim ise kararını el koyma-
dan itibaren kırk sekiz saat içinde açıklayacaktır. Yazılı emrin yirmi
dört saat içinde hâkim onayına sunulmadığı ya da hâkimin, yazılı
emrin onayına sunulduğu andan itibaren kırk sekiz saat içinde ka-
rarını açıklamadığı durumlarda el koyma kendiliğinden kalkacaktır.
Anayasa’nın 20. maddesinin ikinci fıkrasında ve 21. maddesinde yer
alan düzenlemeler arama ve elkoyma işlemlerinin anayasal dayanak-
ları olup,
7
bu dayanaklardan yoksunluk arama ve elkoyma işlemlerini
hukuka aykırı kılacaktır.
(muhafaza) altına alınır. Yanında bulunduran kişi bu değerleri rızasıyla teslim
etmezse, bunlara el konulur yani bunlar zilyedinden zorla alınır. (CMK m. 123).
Yasa’ya göre elkoyma, eşyanın veya malvarlığı değerlerinin rızayla teslim edilme-
mesi halinde söz konusu olur. (CMK m. 123/2)”. bkz. Centel/Zafer, s. 386.
6
Öztürk/Tezcan/Erdem/Sırma vd., s. 501 vd. , Aramanın konut dokunulmazlığı
ve özel yaşamın gizliliğine müdahale oluşturmasının yanında; kişi özgürlüğü ile
vücut dokunulmazlığına da müdahale oluşturan bir koruma tedbiri olduğu haklı
olarak ifade edilmektedir. bkz. Centel/Zafer, s. 374.
7
Serhat Sinan Kocaoğlu, “Üst ve Büro Araması, Postada Elkoyma, İletişimin Denet-
lenmesi Gibi Çeşitli Koruma Tedbirlerinin Pasif Öznesi Olarak Kuram ve Uygula-
mada Avukatın Bağımsızlığı”,
Ankara Barosu Dergisi
, Sayı: 2012-1, 2012, s. 49.