Previous Page  108 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 108 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Cengiz Ozan ÖRS

107

Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 116. maddesinde şüpheli veya sa-

nıkla ilgili yapılacak arama düzenlenmiştir. Buna göre, “

Yakalanabi-

leceği veya suç delillerinin elde edilebileceği hususunda makul şüphe

8

varsa;

şüphelinin veya sanığın üstü, eşyası, konutu, işyeri veya ona ait diğer yerler

aranabilir

”. Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 117. maddesinde de diğer

kişilerle ilgili yapılacak arama düzenlenmiş olup madde hükmüne

göre, “Şüphelinin veya sanığın yakalanabilmesi veya suç

delillerinin

elde edilebilmesi amacıyla, diğer bir kişinin de üstü, eşyası, konutu, işyeri veya

ona ait diğer yerler aranabilir

”. Ancak, “

bu hâllerde aramanın yapılması, ara-

nılan kişinin veya suçun delillerinin belirtilen yerlerde bulunduğunun kabul

edilebilmesine olanak sağlayan olayların varlığına bağlıdır

”. (m. 117/2.) Bu-

nunla birlikte, “

Bu sınırlama, şüphelinin veya sanığın bulunduğu yerler ile,

izlendiği sırada girdiği yerler hakkında geçerli değildir

”. (m. 117/3.)

Ceza Muhakemesi Kanunu’nda arama kararı ise 119. maddede dü-

zenlenmiştir. Madde hükmüne göre, “

Hâkim kararı üzerine veya gecikme-

sinde sakınca bulunan hâllerde

9

Cumhuriyet savcısının, Cumhuriyet savcısı-

na ulaşılamadığı hallerde ise kolluk amirinin yazılı emri ile kolluk görevlileri

arama yapabilirler .... Kolluk amirinin yazılı emri ile yapılan arama sonuçları

Cumhuriyet Başsavcılığına derhal bildirilir

” Bununla birlikte bu kural,

konutta, işyerinde ve kamuya açık olan alanlar dışında yapılan arama-

lar için geçerli olup, bu yerlerde yapılacak aramalarda kolluk amirleri-

8

Makul şüphe AÖAY m. 6/1’e göre, “hayatın akışına göre somut olaylar karşısın-

da genellikle duyulan şüphedir”. “Makul şüphe, aramanın yapılacağı zaman, yer

ve ilgili kişinin veya onunla birlikte olanların davranış tutum ve biçimleri, kolluk

memurunun taşındığından şüphe ettiği eşyanın niteliği gibi sebepler göz önünde

tutularak belirlenir”. (m. 6/2) “Makul şüphede, ihbar veya şikâyeti destekleyen

emarelerin var olması gerekir”. (m.6/3). “Belirtilen konularda şüphenin somut ol-

gulara dayanması şarttır”. (m. 6/4) “Arama sonunda belirli bir şeyin bulunacağını

veya belirli bir kişinin yakalanacağını öngörmeyi gerektiren somut olgular mevcut

bulunmalıdır” (m.6/5).

9

Gecikmesinde sakınca bulunan hal Adli ve Önleme Aramaları Yönetmeliği’nin

“Tanımlar” başlıklı 4. maddesinde tanımlanmıştır. Buna göre gecikmesinde sa-

kınca bulunan hal, adli aramalar bakımından; “... derhâl işlem yapılmadığı tak-

dirde suçun iz, eser, emare ve delillerinin kaybolması veya şüphelinin kaçması

veya kimliğinin tespit edilememesi ihtimâlinin ortaya çıkması ve gerektiğinde

hâkimden karar almak için vakit bulunmaması hâlini” ifade eder. Önleme arama-

ları bakımından ise; “... derhâl işlem yapılmadığı takdirde, millî güvenlik ve kamu

düzeninin, genel sağlık ve genel ahlâkın veya başkalarının hak ve hürriyetlerinin

korunmasının tehlikeye girmesi veya zarar görmesi, suç işlenmesinin önleneme-

mesi, taşınması veya bulundurulması yasak olan her türlü silâh, patlayıcı mad-

de veya eşyanın tespit edilememesi ihtimâlinin ortaya çıkması ve gerektiğinde

hâkimden karar almak için vakit bulunmaması hâlini” ifade eder.