Previous Page  333 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 333 / 497 Next Page
Page Background

Varşova ve Montreal Sözleşmelerinin Eş Zamanlı Uygulanması, Havayoluyla Yapılan ...

332

leşmesini feshedeceğini belirterek diplomatik krize ve sonucunda

acilen bir uluslararası konferansın toplanmasına sebep olmuştur.

23

Konferansın ana konusunu ABD’nin ölüm ve yaralanma halinde mah-

keme masrafları ve vekâlet ücreti dâhil sorumluluk limitinin 100.000

Amerikan Dolarına yükseltilmesi teklifi oluşturmuştur. Delegeler et-

kin bir çözüme ulaşamamıştır. Görüşmeler sonucunda, son dakikada,

ABD, ABD’ye sefer yapan havayollarıyla anlaşmaya varmıştır. Kısaca

1966 tarihli Montreal Anlaşması olarak adlandırılan bu anlaşma ne

bir uluslararası sözleşme ne de bir protokoldür; diplomatik konferans

dışında yapılmıştır ve sadece Amerikan Hükümetiyle bu anlaşmayı

imzalayan, Amerika Birleşik Devletlerine sefer yapan havayollarını

kapsamaktadır.

24

Bu anlaşmaya göre ABD’ye yolculuk yapan havayolu

şirketleri taşıma

şartlarını yolcunun

ölümü veya yaralanması halinde

mahkeme masrafları hariç 58.000 ABD Doları ve mahkeme masrafları

dahil 75.000 ABD Doları olarak olacak şekilde değiştirmişlerdir. Türk

Havayolları da bu sözleşmeyi 6 Mart 1997 yılında imzalamıştır.

25

5. Uluslararası Hava Taşımalarına İlişkin Bazı Kuralların

Birleştirilmesi Hakkındaki Sözleşmeyi Değiştiren Protokol

(“Guatemala City Protokolü”)

12 Ekim 1929 Tarihinde Varşova’da İmzalanan Uluslararası Hava

Taşımalarına İlişkin Bazı Kuralların Birleştirilmesi Hakkındaki Söz-

leşmeyi Değiştiren Guatemala City Protokolü

26

8 Mart 1971’de imza-

lanmıştır. Bu Protokol esaslı ve tartışmalı değişiklikler içermektedir.

Şöyle ki: sorumluluk daha ağırlaştırılmış sadece yolcunun sağlık du-

rumundan kaynaklanan hallerde taşıyıcının sorumluluktan kurtul-

masına imkân verilmiş ve sorumluluk sınırı 1.500.000 Poincare Fran-

gına (yaklaşık 100.000 Amerikan Doları) yükseltilmiştir.

27

Bu sınır

23

Larsen/Sweeney/Gillick, sf.271; J.C. Batra, “Modernization of Warsaw System-

Montreal 1999” 65 J. Air L. & Com..429, sf. 430.

24

file:///D:/2013-2015/Makale/mia-signatory-list.pdf (17.04.2015).

25

https://www.iata.org/whatwedo/workgroups/Documents/legal/mia-

signatory-list.pdf file:///D:/2013-2015/Makale/mia-signatory-list.pdf (8.2.2016).

26

Protocol to Amend the Convention for the Unification of Certain Rules Relating to

International Carriage by Air.

27

René H Mankiewicz,. “Warsaw Convention: The 1971 Protocol of Guatemala

City”, (1972) Am. J. Comp. L. 335, sf.338-340.