

Varşova ve Montreal Sözleşmelerinin Eş Zamanlı Uygulanması, Havayoluyla Yapılan ...
332
leşmesini feshedeceğini belirterek diplomatik krize ve sonucunda
acilen bir uluslararası konferansın toplanmasına sebep olmuştur.
23
Konferansın ana konusunu ABD’nin ölüm ve yaralanma halinde mah-
keme masrafları ve vekâlet ücreti dâhil sorumluluk limitinin 100.000
Amerikan Dolarına yükseltilmesi teklifi oluşturmuştur. Delegeler et-
kin bir çözüme ulaşamamıştır. Görüşmeler sonucunda, son dakikada,
ABD, ABD’ye sefer yapan havayollarıyla anlaşmaya varmıştır. Kısaca
1966 tarihli Montreal Anlaşması olarak adlandırılan bu anlaşma ne
bir uluslararası sözleşme ne de bir protokoldür; diplomatik konferans
dışında yapılmıştır ve sadece Amerikan Hükümetiyle bu anlaşmayı
imzalayan, Amerika Birleşik Devletlerine sefer yapan havayollarını
kapsamaktadır.
24
Bu anlaşmaya göre ABD’ye yolculuk yapan havayolu
şirketleri taşıma
şartlarını yolcunun
ölümü veya yaralanması halinde
mahkeme masrafları hariç 58.000 ABD Doları ve mahkeme masrafları
dahil 75.000 ABD Doları olarak olacak şekilde değiştirmişlerdir. Türk
Havayolları da bu sözleşmeyi 6 Mart 1997 yılında imzalamıştır.
25
5. Uluslararası Hava Taşımalarına İlişkin Bazı Kuralların
Birleştirilmesi Hakkındaki Sözleşmeyi Değiştiren Protokol
(“Guatemala City Protokolü”)
12 Ekim 1929 Tarihinde Varşova’da İmzalanan Uluslararası Hava
Taşımalarına İlişkin Bazı Kuralların Birleştirilmesi Hakkındaki Söz-
leşmeyi Değiştiren Guatemala City Protokolü
26
8 Mart 1971’de imza-
lanmıştır. Bu Protokol esaslı ve tartışmalı değişiklikler içermektedir.
Şöyle ki: sorumluluk daha ağırlaştırılmış sadece yolcunun sağlık du-
rumundan kaynaklanan hallerde taşıyıcının sorumluluktan kurtul-
masına imkân verilmiş ve sorumluluk sınırı 1.500.000 Poincare Fran-
gına (yaklaşık 100.000 Amerikan Doları) yükseltilmiştir.
27
Bu sınır
23
Larsen/Sweeney/Gillick, sf.271; J.C. Batra, “Modernization of Warsaw System-
Montreal 1999” 65 J. Air L. & Com..429, sf. 430.
24
file:///D:/2013-2015/Makale/mia-signatory-list.pdf (17.04.2015).
25
https://www.iata.org/whatwedo/workgroups/Documents/legal/mia-signatory-list.pdf file:///D:/2013-2015/Makale/mia-signatory-list.pdf (8.2.2016).
26
Protocol to Amend the Convention for the Unification of Certain Rules Relating to
International Carriage by Air.
27
René H Mankiewicz,. “Warsaw Convention: The 1971 Protocol of Guatemala
City”, (1972) Am. J. Comp. L. 335, sf.338-340.