Previous Page  328 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 328 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Meltem Deniz GÜNER-ÖZBEK

327

Türkiye’ye baktığımızda son yıllarda artışların %20 oranların-

da olduğu görülmektedir. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme

Bakanlığı’nın “

Her Türk vatandaşı hayatında en az bir kez uçağa binecek-

tir”

3

hedefi ile 2003 yılında başlattığı bölgesel havacılık politikası ve

“Türk vatandaşının dünyada uçamayacağı yer kalmayacak”

4

hedefiyle son

on yılda uyguladığı politikalar kapsamında hayata geçirilen projelerin

ardından ülkemizde uçak sayısı %129, koltuk kapasitesi %137 ve yük

kapasitesi %318 artmıştır. 2009’da 104

5

olan ikili anlaşma sayısı 2013

yılında 157’ye

6

ulaşmıştır. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nce yapı-

lan bir çalışmada, 2003 yılında yaklaşık 100 TL olan yurt içi uçak bilet

fiyatının mevcut enflasyon değerlerine göre 2012 yılında 225 TL’ye çık-

ması gerekirken serbestleşme uygulamaları ve oluşan rekabet ortamı

sonucunda,111 TL civarında kaldığının tespit edilmesi hızlı gelişme-

nin çarpıcı göstergelerinden biridir.

7

Havayolu taşımacılığı bu kadar hızlı gelişirken havayoluyla yapı-

lan taşımalara uygulanacak hükümler büyük önem taşımaktadır. Şöy-

le ki: 1929 yılında Varşova’da imzalanan Uluslararası Hava Taşımala-

rına İlişkin Bazı Kuralların Birleştirilmesi Hakkındaki Sözleşme’nin

8

(“Varşova Sözleşmesi”) yerine geçmek üzere 1999 yılında Montreal’de

imzalanan Havayoluyla Uluslararası Taşımacılığa İlişkin Belirli Kural-

ların Birleştirilmesine Dair Sözleşme

9

(“Montreal Sözleşmesi”) ülke-

miz bakımından 26 Mart 2011 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir;

ancak bu sözleşmenin yürürlüğe girmesiyle Varşova Sözleşmesi ne

3

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 2007 Yılı Faaliyet Raporu, sf. 2, http://web.

shgm.gov.tr/doc3/2007fr.pdf

(08.02.2016).

4

http://www.transport.com.tr/hav21 ,[email protected]

(16.04.2015).

5

Meltem Deniz Güner-Özbek, “Türkiye’de Hava Taşıma Hukuku” Avrupa ve

Türkiye’de Hava Hukuku Konusunda Güncel Gelişmeler, Legal, 2010, (51-85),

sf.57.

6

http://web.shgm.gov.tr/tr/uluslararasi-iliskiler/2188-uluslararasi-iliskiler

(08.02.2016).

7

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 2012 Faaliyet Raporu, sf. 27

http://web.shgm

.

gov.tr/doc5/2012fr.pdf

(08.02.2016).

8

Convention for the Unification of Certain Rules Relating to International Carriage

by Air.

9

Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air.

Varşova Sözleşmesindeki “relating to” yerine Montreal Sözleşmesinde “for” kul-

lanılmıştır. Montreal Sözleşmesinin Türkçe tercümesinde pek çok hata bulunmak-

tadır. Birlikte ele alındığında orijinal İngilizce isimleri aynı olan bu sözleşmelerin

Türkçede farklı olarak ifade edilmelerini tercümedeki özensizlikten kaynaklandı-

ğını düşünmekteyiz.