

TBB Dergisi 2016 (123)
Meltem Deniz GÜNER-ÖZBEK
327
Türkiye’ye baktığımızda son yıllarda artışların %20 oranların-
da olduğu görülmektedir. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı’nın “
Her Türk vatandaşı hayatında en az bir kez uçağa binecek-
tir”
3
hedefi ile 2003 yılında başlattığı bölgesel havacılık politikası ve
“Türk vatandaşının dünyada uçamayacağı yer kalmayacak”
4
hedefiyle son
on yılda uyguladığı politikalar kapsamında hayata geçirilen projelerin
ardından ülkemizde uçak sayısı %129, koltuk kapasitesi %137 ve yük
kapasitesi %318 artmıştır. 2009’da 104
5
olan ikili anlaşma sayısı 2013
yılında 157’ye
6
ulaşmıştır. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nce yapı-
lan bir çalışmada, 2003 yılında yaklaşık 100 TL olan yurt içi uçak bilet
fiyatının mevcut enflasyon değerlerine göre 2012 yılında 225 TL’ye çık-
ması gerekirken serbestleşme uygulamaları ve oluşan rekabet ortamı
sonucunda,111 TL civarında kaldığının tespit edilmesi hızlı gelişme-
nin çarpıcı göstergelerinden biridir.
7
Havayolu taşımacılığı bu kadar hızlı gelişirken havayoluyla yapı-
lan taşımalara uygulanacak hükümler büyük önem taşımaktadır. Şöy-
le ki: 1929 yılında Varşova’da imzalanan Uluslararası Hava Taşımala-
rına İlişkin Bazı Kuralların Birleştirilmesi Hakkındaki Sözleşme’nin
8
(“Varşova Sözleşmesi”) yerine geçmek üzere 1999 yılında Montreal’de
imzalanan Havayoluyla Uluslararası Taşımacılığa İlişkin Belirli Kural-
ların Birleştirilmesine Dair Sözleşme
9
(“Montreal Sözleşmesi”) ülke-
miz bakımından 26 Mart 2011 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir;
ancak bu sözleşmenin yürürlüğe girmesiyle Varşova Sözleşmesi ne
3
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 2007 Yılı Faaliyet Raporu, sf. 2, http://web.
shgm.gov.tr/doc3/2007fr.pdf(08.02.2016).
4
http://www.transport.com.tr/hav21 ,[email protected](16.04.2015).
5
Meltem Deniz Güner-Özbek, “Türkiye’de Hava Taşıma Hukuku” Avrupa ve
Türkiye’de Hava Hukuku Konusunda Güncel Gelişmeler, Legal, 2010, (51-85),
sf.57.
6
http://web.shgm.gov.tr/tr/uluslararasi-iliskiler/2188-uluslararasi-iliskiler(08.02.2016).
7
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 2012 Faaliyet Raporu, sf. 27
http://web.shgm.
gov.tr/doc5/2012fr.pdf(08.02.2016).
8
Convention for the Unification of Certain Rules Relating to International Carriage
by Air.
9
Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air.
Varşova Sözleşmesindeki “relating to” yerine Montreal Sözleşmesinde “for” kul-
lanılmıştır. Montreal Sözleşmesinin Türkçe tercümesinde pek çok hata bulunmak-
tadır. Birlikte ele alındığında orijinal İngilizce isimleri aynı olan bu sözleşmelerin
Türkçede farklı olarak ifade edilmelerini tercümedeki özensizlikten kaynaklandı-
ğını düşünmekteyiz.