

Varşova ve Montreal Sözleşmelerinin Eş Zamanlı Uygulanması, Havayoluyla Yapılan ...
334
değiştirilmiş halini değiştirmiştir.
33
Belirtmek gerekir ki bu protokol-
lerden birine katılma veya birinin onaylanması söz konusu sözleşme-
lerden birine katılma veya birinin onaylanması etkisindedir.
34
Diğer taraftan 4 numaralı protokolle eşya taşımalarına ilişkin
olarak köklü değişiklikler yapılmıştır. Buna göre, Varşova Sözleşme-
sinin 18(1), 20(2) ve 22(2) maddeleri değiştirilerek taşıyıcının kusursuz
sorumluluğu öngörülmüş, eşya için 250 Poincare Frangı olan sınır 17
ÖÇH olarak değiştirilmiş ve taşıma belgesinin içeriği sadeleştirilmiş-
tir.
35
Diğer üç protokolde olduğu gibi 4 Numaralı Protokole katılma
veya bu Protokolün onaylanması da Varşova Sözleşmesinin Lahey
Protokolü ve bu Protokolle değişik haline katılma veya değişik halinin
onaylanması etkisindedir.
36
Bu protokollerden 1,2 ve 4 sayılı olanlar yürürlüğe girmiş 3 nu-
maralı olan ise yürürlüğe girmemiştir. 3 ve 4 Sayılı Protokollere taraf
olmak amacıyla uygun bulma kanunu ve Bakanlar Kurulu Kararı ya-
yınlanmıştır. 3 Sayılı Protokole katılmak için onay belgesi Uluslara-
rası Sivil Havacılık Örgütü’ne sunulmuştur; ancak Protokolün 9’uncu
maddesine göre bu belgeler ya Protokolün imzalanmasından sonra ka-
tılma (“ratification”) belgesi olarak ya da Protokolün yürürlüğe girme-
sinden sonra katılma (“accession”) belgesi olarak depo edilebilir.
37
Bu
itibarla, anlaşıldığı kadarıyla, Türkiye Protokolü imzalamadığı için 3
Sayılı Protokole taraf olamamıştır.
38
Yukarıda da belirtildiği gibi zaten
Protokol de yürürlüğe girmemiştir.
39
4 Sayılı Protokole katılma belgesi
Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’ne depo edilmiş ve 4 Sayılı Proto-
kol 12.09.1998 tarihinde Türkiye bakımından yürürlüğe girmiştir.
40
33
Carriage of Goods By Air, Report by the UNCTAD secretariat, UNCTAD/SDTE/
TLB/2006/1 27 June 2006, sf. 10
http://unctad.org/en/Docs/sdtetlb20061_en.pdf( 8.2.2016).
34
Montreal Protokolleri 1 ve 2 m. VI(2) ve m.VIII(2).
35
Larsen/Sweeney/Gillick, sf.272; Diederiks-Verschoor, sf. 166-170; Carriage of Go-
ods By Air, Report by the UNCTAD secretariat, sf.12.
36
Montreal Protokolü
m.XV,XVII (2) ve XIV (2).
37
12 Ekim 1929 Tarihinde Varşova’da İmzalanan Uluslararası Hava Taşımalarına
İlişkin Bazı Kuralların Birleştirilmesi Hakkındaki Sözleşmeyi Değiştiren Guate-
mala City Protokolü, 3 Sayılı Montreal Ek Protokolü ve 4 Sayılı Montreal Pro-
tokollerinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun RG: 21.05.1991,
Sayı, 20877; 93/4166 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı RG, 21.04.1993, Sayı, 21559.
38
http://www.icao.int/secretariat/legal/List%20of%20Parties/AP3_EN.pdf, sf. 3
(8.2.2016).
39
http://www.icao.int/secretariat/legal/List%20of%20Parties/AP3_EN.pdf.40
http://www.icao.int/secretariat/legal/List%20of%20Parties/MP4_EN.pdf