Previous Page  156 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 156 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Seda DUNBAY

155

sağlıklı bir demokrasinin birincil şartı olduğunu belirtmekte de fayda

vardır. Aksi takdirde, temsil ettiğini düşündüğü kişi tarafından görev

ve yetkilerinin tanınmaması halinde bir parlamenter ne işe yarar ki?

4

Söz konusu bağışıklıklar, uluslararası bağlamda tanınır nitelikte

olup; yalnızca belli bazı devletlerin anayasal ve parlamenter sistem-

lerine özgü değildir. İşlevlerinin farklılığı nedeniyle değerlendiriliş

biçimleri değişiklik göstermektedir. Bu bağlamda, yasama sorum-

suzluğunun bütün Avrupa ülkelerinde hemen hemen aynı terimlerle

tanınmış olmasına karşılık, yasama dokunulmazlığı ile ilgili ulusal

düzenlemeler çeşitlilik göstermekte ve kurumun gerekliliği üzerinde

daha ciddi tartışmalar yaşanmaktadır.

5

Bu bağlamda farklı yaklaşım-

lar olmasının temel sebebi; yasama dokunulmazlığının, Ceza Hukuku

normlarının ülkede yaşamakta olan veya bulunan herkese uygulana-

bilmesine dair kurala istisna teşkil etmesidir. Oysa yasama sorumsuz-

luğu, hukuk ve siyaset bilimi literatüründe ortak paydada rahatlık-

la buluşulabilecek bir alana yani ifade özgürlüğüne ilişkindir. Daha

açık bir ifadeyle parlamenterin yasama görevini icra ederken üzerinde

herhangi bir baskı hissetmeksizin oy, söz ve düşüncelerini dile getire-

bilmesini güvence altına alır. Yani yasama sorumsuzluğu ile bir nevi

“milletin sesinin, meclise yansıyan temsili iradenin”

6

herhangi bir bas-

kıya maruz kalmadan varlık sürdürmesi amaçlanmaktadır. Nitekim

İngiltere’de parlamentonun faaliyet göstermesini takip eden süreçte

tarih sahnesinde baş göstermiş olan bağışıklıklar, birbirlerini tetikler

nitelikte varlık göstermiştir. İngiliz parlamento hukukunun gelişim

süreci ile paralel seyir izleyen bağışıklıkların gelişimi ilk olarak yasa-

ma sorumsuzluğu ile ortaya çıkmıştır.

7

Parlamenter bağışıklıklar, anayasa ve parlamento tarihimiz bo-

yunca da önem atfedilen ve anayasal çerçevede düzenleme konusu

yapılmış güvenceler arasında yer almıştır. Makalemizin odak noktası

Türkiye Cumhuriyeti 1961 Anayasası olduğundan ilk bölümde, hazır-

lanış süreci ve yasama bağışıklıklarının anayasal çerçevesinin nasıl

4

Ibid., s. 61.

5

Ergun Özbudun, “Yasama Sorumsuzluğu ve Yasama Dokunulmazlığı: Hukuki

Mahiyetleri ve Farkları”,

TBB Dergisi

, Sayı 59, 2005, s. 109.

6

Ahmet İyimaya, “Yasama Sorumsuzluğu Üzerine”,

Ankara Barosu Dergisi

, Sayı 3,

1996, s. 337.

7

Hüseyin Özcan, Yasama Bağışıklıkları, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2006, s. 111.