

TBB Dergisi 2016 (124)
Seda DUNBAY
157
nitelikte olduğu söylenebilir. Sözün özü, çok partili siyasal hayatın
daha başlangıç yıllarında, iktidarın ve muhalefetin birbirlerini karşı-
lıklı olarak reddetmesi, muhataplarının “
baskıcı iktidar
”, “
yıkıcı muhale-
fet
” algılamalarıyla birleşince demokratik bir yönetim anlayışının ve
geleneğinin oluşması engellenmiştir.
10
Türk Silahlı Kuvvetleri tarafın-
dan gerçekleştirilmiş müdahalenin sabahında iktidar el değiştirmiş-
tir. Diğer bir anlatımla, 27 Mayıs sabahına kadar geçerlilik gösteren
çok partili hayat kesintiye uğramıştır. İktidar, Orgeneral Cemal Gürsel
başkanlığındaki Milli Birlik Komitesine bırakılmıştır. Bu komite, ken-
dini hukuki bir zemine yerleştirebilmek; yani kendisini hukukileştire-
bilmek
11
için 1 sayılı Geçici Kanunu 12 Haziran 1960 tarihinde kabul
etmiştir.
12
Bu kanun ile 1924 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu’nun belli başlı
hükümleri, özellikle yasama ve yürütme organlarıyla ilgili maddeleri
ilga edilmiştir. Ancak 1 sayılı Geçici Kanun vatandaşların hürriyetle-
riyle ilgili esaslara esas itibarıyla dokunmamıştır.
13
Kanunun birinci ve sekizinci maddelerinde, yeni bir anayasanın
hazırlanarak sekteye uğrayan çok partili siyasal hayata en kısa zaman-
da geçileceği belirtilmiştir. Birinci maddede Milli Birlik Komitesinin,
yeni Anayasa ve SeçimKanununun, demokratik usullere uygun olarak
kabul edilmesinden sonra, en kısa zamanda yapılacak seçimlerle Tür-
kiye Büyük Millet Meclisinin yeniden kurulmasına kadar Türk milleti
adına hâkimiyet hakkını kullanacağı vurgulanmıştır.
14
Keza sekizinci
maddede de Komitenin, genel seçimlerle kurulacak TBMM’nin görevi-
ne başlaması ile hukuki varlığını kaybedeceği belirtilmiştir.
15
Milli Birlik Komitesi tarafından çıkartılan 1 numaralı Kanuna 13
Aralık 1960 tarihinde bir ek yapılmıştır. Bahsi geçen ek kanunun tam
adı,
“1924 tarih ve 491 sayılı Teşkilat-ı Esasiye Kanunu’nun Bazı Hükümle-
rinin Kaldırılması ve Bazı Hükümlerinin Değiştirilmesi Hakkındaki 12 Ha-
İstanbul, 2011, s. 364.
10
Hakan Bayri, Baskıcı İktidar Yıkıcı Muhalefet DP Döneminde İktidar-Muhalefet
İlişkileri, A Kitap, Ankara, 2015, s. 156.
11
Rıdvan Akın, Türk Siyasal Tarihi 1908-2000, On iki Levha, İstanbul, 2010, s. 366.
12
A.g.e., s. 125.
13
A. Selçuk Özçelik, Esas Teşkilat Hukuku Dersleri (Türkiye’nin Siyasi Rejimi ve
Müesseseleri
)
, I. Kitap, II. Cilt, İstanbul, 1976, s. 112.
14
Suna Kili ve Şeref Gözübüyük, Türk Anayasa Metinleri, Türkiye İş Bankası Yayın-
ları, İstanbul, 2006, s. 156.
15
A.g.e., s. 157.