

1961 Anayasası Perspektifinden Parlamenter Bağışıklıklar...
158
ziran 1960 tarihli ve 1 sayılı Kanuna Ek “Kurucu Meclis Teşkili” hakkında
Kanun”
dur.
16
Yeni anayasa çalışmaları askeri müdahalenin ardından
yapılmaya başlanmıştır. Anayasanın yapımı için 4,5 aylık bir süre ça-
lışmış olan Kurucu Mecliste, Demokrat Parti dışındaki tüm toplumsal
kesimlerin temsili sağlanmıştır.
17
Sonuç itibarıyla 9 Temmuz 1961’de,
hazırlanan Anayasa halkoyuna sunulmuştur.
18
Bu noktada, hazırla-
nan yeni anayasanın kabulü için neden halkoylamasına başvuruldu-
ğundan bahsetmek yerinde olacaktır. 157 sayılı Ek Kanun’un altıncı
maddesinin son fıkrasında; faaliyetleri, yayınları ve davranışları ile 27
Mayıs Askeri Müdahalesine kadar Anayasaya, İnsan Haklarına aykırı
icraatta bulunmuş ve bu yönde bir siyaseti desteklemekte devam et-
miş olanların Kurucu Meclisin sivil kanadı olan Temsilciler Meclisine
üye seçilemeyeceği belirtilmiştir.
19
Burada anlatılmak istenen, Demok-
rat Parti ve belirtilen kıstaslardaki kişilerin Temsilciler Meclisinde yer
almayacağıdır. Getirilen söz konusu kısıtlamalar ve bu kısıtlamalar
dolayısıyla ortaya çıkan temsil eksikliği, 1961 Anayasası’nın bir ulusal
uzlaşma metni niteliğine sahip olabilmesine engel niteliktedir.
20
Be-
lirtilen olumsuz temsil koşulları nedeniyle halkoylamasına başvuru-
larak durumun dengelenmesine yahut daha açık bir ifadeyle mevcut
temsil eksikliğinin giderilmesine çalışılmıştır.
Söz konusu kanunun yasama bağışıklıkları bakımından önemi bu-
lunmaktadır. Zira sekizinci madde Kurucu Meclisin
21
önemli bir kıs-
mını oluşturan Temsilciler Meclisi üyelerinin sorumsuzluk ve doku-
nulmazlıklarına ilişkindir. Temsilciler Meclisi nezdinde yürütülecek
geçici yasama faaliyeti çerçevesinde sorumsuzluk ve dokunulmazlık
şu şekilde düzenlenmiştir: “
Temsilciler Meclisi üyeleri; Meclis içinde gö-
16
A.g.e., s. 162.
17
Akın, a.g.e., s. 367.
18
Orhan Aldıkaçtı, Anayasa Hukukumuzun Gelişmesi ve 1961 Anayasası, Genişle-
tilmiş 3. Baskı, İstanbul, 1978, s. 124.
19
Kili ve Gözübüyük, a.g.e., s. 164.
20
Tanör, a.g.e., s. 370.
21
A.g.e.’den. Yukarıda adı verilen 1 numaralı kanuna ek getiren kanunun birinci
maddesinde Kurucu Meclis şöyle tanımlanmıştır: “Kurucu Meclis, Türk milleti-
nin zulme karşı direnme hakkını kullanmak suretiyle onun adına harekete geçen
Türk Silahlı Kuvvetlerinin, meşruiyetini kaybetmiş olan idareyi 27 Mayıs 1960
Milli İhtilaliyle devirerek, meşru iktidarı emanet ettiği Milli Birlik Komitesi ile De-
mokratik Hukuk Devletinin kurulması yolunda ve mevcut şartlara uygun olarak
milletin en geniş manasıyla temsili gayesini gözeten ve bu kanun hükümlerine
göre kurulacak olan Temsilciler Meclisinden teşekkül eder.”