

TBB Dergisi 2016 (124)
Seda DUNBAY
165
kavramlarıyla ifade edilmek istenenler, sözlü yahut yazılı olarak orta-
ya çıkabilir. Ayrıca resmi yazı, rapor yahut şikâyet biçiminde de belir-
mesinin önünde bir engel bulunmamaktadır.
42
Burada dikkat edilmesi
gereken bir başka nokta da mütalaa, beyanat ve oyların Meclis dışında
yeniden dile getirilmesi bakımından herhangi bir sınırlamanın bulun-
mayışıdır.
İncelenmekte olunan 17. maddenin birinci fıkrası haricindeki
fıkralar muvakkat masuniyet yahut günümüzde kullanılmakta olan
tabiriyle yasama dokunulmazlığına ilişkindir. Düzenlenişi bakımın-
dan dikkat çeken ilk özelliği, tıpkı bütün demokratik anayasalarda
olduğu gibi kaleme alınmış olmasıdır. Madde metninden anlaşıldığı
üzere, yasama dokunulmazlığı kapsamında yalnızca cezai fiiller bu-
lunmaktadır. Bir diğer ifadeyle, gerek seçilmesinden önce gerek sonra
aleyhine cürüm isnadında bulunulan bir milletvekili, Meclis kararı ol-
maksızın sorgulanamaz, tutulamaz veya tutuklanamaz. Bu hükümde
yer verilen
“Meclis kararı”
ifadesiyle Meclis tarafından milletvekilinin
dokunulmazlığının kaldırılması ifade edilmiştir.
Ancak üçüncü fıkrada düzenlendiği üzere, yasama dokunulmaz-
lığının istisnası,
“cinai cürmü meşhud
(suçüstü)
halleri”
dir. Bu takdir-
de, dördüncü fıkrada belirtildiği gibi, ilgili makamın Meclisi derhâl
haberdar etme yükümlülüğü bulunmaktadır. Kanımızca, Meclisin
durumdan derhâl haberdar edilmesi, cinai bir cürümden suçüstü ya-
kalanan bir milletvekili hakkında gereken cezai takibatın yapılmakta
olduğunun bildirilmesinden başka bir anlama gelmemektedir.
I- Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılmasına İlişkin Örnek
Olayların İncelenmesi
A. Millet Meclisinde Yasama Dokunulmazlığının
Kaldırılmasına İlişkin Örnek Olaylar
1. Türkiye İşçi Partisi İstanbul Milletvekili Çetin Altan’ın Yasa-
ma Dokunulmazlığının Kaldırılması
8 Kasım 1966 tarihinde Başbakanlığa, Adalet Bakanı Hasan Din-
çer tarafından imzalı bir tezkere gönderilmiştir. Bu tezkere, İstanbul
42
A.g.e.