Previous Page  186 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 186 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Mustafa BABAYİĞİT

185

Öte yandan 1982 Anayasası’nda; Anayasa Mahkemesi’nin ku-

ruluşu, genel kurul ve bölümlerin yargılama usulleri, başkan, baş­

kanvekilleri ve üyelerin disiplin işlerinin kanunla düzenleneceği

belirtilmiş olup bu kapsamda 30.03.2011 tarih ve 6216 sayılı Anayasa

Mahkemesi’nin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun yü-

rürlüğe girmiştir.

Anayasa yargısı, yasamanın “üstün gücüne” karşı, diğer erklerin

etkinliğinin ve fonksiyonelliğinin korunması bakımından “Anayasal

denge aracı” olarak öngörülmüştür. Bu denge işlevinin etkin biçimde

yerine getirilmesi, “Yargılama kapsamı içinde gerekli önlemleri alın-

ması” yetkisinin kullanılmasına bağlı olduğu kadar denge fonksiyo-

nu bağlamında vermiş olduğu kararların gerçek anlamda hüküm ve

sonuç doğurmasına da bağlıdır. Tersi durumda Anayasa Mahkemesi,

anlamsız bir denetim yapma durumuna düşer ki, bu da denetimin

“özü”nde kısıntı anlamına gelecektir.

2

Diğer taraftan Anayasa Mahkemesi’ne başvurmaktaki amaç, ana-

yasaya aykırı olan yasaların bir an önce uygulanmasına son verilme-

sidir. Dolayısıyla açıkça Anayasa’ya aykırı olan bir kanunun uygulan-

ması nedeniyle bireysel kazanılmış hakların ortaya çıkabilme ihtimali

olduğu gibi, bireylerin temel haklarının çok ciddi zarar görmesi, ihlal

edilmesi de gündeme gelebilir. Mesela bir meslek grubunun re’sen

emekliliğe sevk edilmesini öngören kanun sonradan iptal edilmiş olsa

bile, hüküm ve sonuçlarını doğurduğu için iptal kararının bir anla-

mı olmayacaktır. Aynı şekilde ölüm cezalarının yerine getirilmesi ya

da devletleştirme gibi konuları düzenleyen yasalar iptal edilseler bile,

uygulandıkları süre içinde doğurdukları sonuçları sonradan giderme

olanağı yoktur.

3

Bu noktada, Anayasa’nın 153’üncü maddesindeki “İptal kararları

geriye yürümez” kuralının, temel hak ve özgürlükleri korumak ve

hak ihlallerini gidermek gibi bir fonksiyona sahip anayasa yargısın-

daki yerinin yeniden irdelenmesi gerekir. Geriye yürümezlik kuralı-

nın, yalnız söze bağlı kalınarak yorumlanması hukuk devleti ilkesine

ve bu ilke içinde var olan adalet ve eşitlik ilkelerine aykırı sonuçlar

Kararlarının Hukuki Niteliği”,

TBBD

, Y. 2015, S. 120, s. 131-154.

2

Demircan, s. 136.

3

Demircan, s. 137.