Previous Page  192 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 192 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Mustafa BABAYİĞİT

191

yürümeyeceği öğretide ve mahkeme kararlarında sürekli olarak tar-

tışılmıştır.

Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararlarının geriye yürümeme-

si ve yayınlamasından itibaren etki doğurması nedeniyle tespit edici

değil kurucu nitelikte olduğu dile getirilmektedir.

22

Ancak iptal ka-

rarına tespit edici değil de kurucu bir nitelik atfetmek iptal kararının

niteliği ile bağdaşmadığı da dile getirilmektedir. Zira içeriği itibariyle

Anayasa’ya aykırı olan bir kanun, Anayasa Mahkemesi’nin kararı ile

karar tarihine kadar hukuka uygunluk kazandığı ve bunun ise huku-

ka aykırı işleme sonradan icazet verilmesi niteliğinde olduğu ve hu-

kuk devleti ilkesi ile normlar hiyerarşisine aykırılık oluşturacağı dile

getirilmektedir.

23

Görüldüğü üzere iptal kararlarının geriye yürümemesi kuralının

mutlak bir şekilde uygulanması halinde, iptal kararına kadar kanu-

nun uygulanmasından zarar görenler cezalandırılmış veya kanunun

uygulanmasından menfaat elde edenler imtiyaz elde etmiş olacak ve

iptal kararı ile artık kanun uygulanamaz hale geldiğinden eşitlik ilke-

sine aykırı bir durum ortaya çıkmış olacaktır.

24

Diğer taraftan, mahkeme kararlarının geriye yürümemesi ilkesi,

kanunların geri yürümemesi ilkesi ile benzer özellikler taşımaktadır.

Burada temel amacın iptal edilen yasaya dayanılarak yapılan işlemle-

rin geçerliğinin korunmasıdır. Ancak bu ilkeyi mutlak kabul etmek

mümkün değildir.

Özelikle Anayasa Mahkemesi kararları geriye yürümeyecekse

somut norm denetimine başvurunun bir anlamı olmayacaktır. Zira

somut norm denetiminde, iptal kararı durdurulan dava bakımından

geriye yürür.

25

Diğer taraftan uygulanmakla hükmünü icra eden tek kullanımlık

yasaların iptal edilmesine karşın geriye yürümemesi halinde bunların

iptalinin bir anlamı olmayacaktır. Dolayısıyla iptal kararlarının geriye

22

Aliefendioğlu, s. 3; Azrak, s. 154.

23

Azrak, s. 153; Halil Altındağ,“Anayasa Mahkemesinin İptal Kararı Veya Anayasa

Değişikliği Sonrasında İdari Dava Açma Süresinin Yeniden Doğması

”,

Gazi

Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

C. XVIII, S. 3-4, Y. 2014, s. 776-777.

24

Altındağ, s. 177.

25

Kıratlı, s. 180; Cansel, s. 94.