Previous Page  188 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 188 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Mustafa BABAYİĞİT

187

mesine rağmen aynı konularla sürekli olarak meşgul olmasını engel-

lenmesi sağlanmış olacaktır.

Bu bağlamda Anayasa Mahkemesi kararları bakımından da,

Anayasa’nın 153’üncü maddesinin birinci fıkrasında herhangi bir

denetim yolu tanınmamış ve Anayasa Mahkemesi kararlarının ke-

sin olduğu belirtilmiştir.

6

Türk Anayasa Yargısı sisteminde Anayasa

Mahkemesi’nin siyasi parti kapatma ve yüce divan yargılaması sonu-

cunda

7

verdiği kararlar maddi anlamda kesin hüküm niteliğine sahip

olmasına karşın; norm denetimi sonucu vermiş olduğu ret kararları

maddi anlamda kesin hüküm niteliğinde değildir. Zira iptal davası

yoluyla verilmiş olan ret kararlarına rağmen, aynı norm hakkında iti-

raz yoluyla Anayasa Mahkemesi’ne başvurulması mümkündür.

8

Aynı

şekilde Anayasa’nın 152’nci maddesinin son fıkrası uyarınca Anayasa

Mahkemesi’nin işin esasına girerek verdiği red kararının Resmî Gaze-

tede yayımlanmasından sonra on yıl geçmedikçe aynı kanun hükmü-

nün Anayasa’ya aykırılığı iddiasıyla tekrar başvuruda bulunulamaz.

Bu hüküm dikkate alındığında Anayasa Mahkemesi’nin bu tür karar-

ları bakımından da maddi anlamda kesinliğin söz konusu olmadığını

belirlenmiş olan on yıllık süre geçtikten sonra aynı kanun hakkında

itiraz yoluna başvurulması mümkündür. Görüldüğü üzere Anayasa

Mahkemesi kararlarına karşı olağan bir kanun yolu mevcut olmadı-

ğından şekli anlamda kesin niteliğine sahip olmasına karşın yukarıda

belirtilen nedenlerle maddi anlamda kesinliğe sahip değildir.

9

Matbaası, İstanbul 1964, s. 4; Pekcanıtez/Atalaş/Özekes, s. 495; Ayhan Döner/

İsmail Köküsarı, “Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarının Mahkemesi

Kararları Bakımından Yargılamanın Yenilenmesi Nedeni Olup Olmayacağı

Sorunu”,

Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

C. XII, Y. 2008, S. 1-2, s. 666.

6

Sacit Adalı, “Anayasa Mahkemesi Kararlarının İnfazı”, Journel of Business

Economics and Politic Science, Vol.1, No. 1, 1-8, June 2012,, s. 4.

7

2010 yılında yapılan Anayasa değişikliği ile Anayasa Mahkemesinin Yüce Divan

sıfatıyla verdiği kararlara karşı yeniden inceleme başvurusu yapma imkânı

tanınmış olduğundan, Anayasa Mahkemesi Genel kurulunun yeniden inceleme

sonucunda verdiği kararlar kesindir.

8

Ayhan Döner, “Anayasa Mahkemesi Kararlarının Gerekçelerinin Bağlayıcılığına

İlişkin Bazı Sorunlar”, Prof. Dr. Ergun Özbudun’a Armağan (Anayasa Hukuku-C.

II), Yetkin Yayınları, Ankara 2008, s. 217; Bülent Tanör / Nemci Yüzbaşıoğlu, 1982

Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, Beta Yayınevi, İstanbul 2015, s. 553.

9

Döner/Köküsarı, s. 668.