Previous Page  279 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 279 / 561 Next Page
Page Background

Bir Ceza Muhakemesi Hukuku İşlemi Olarak Adli Arama...

278

kisinin doğacağı haller ise PVSK m. 4/A ve Adli ve Önleme Aramaları

Yönetmeliği’nin 27. maddesinde düzenlenmiştir. Aracı durdurma yet-

kisinin doğabilmesi için PVSK’da makul sebep ve Yönetmelik’te umma

derecesinde makul şüphe bulunması gerektiği belirtilmiştir.

101

Dur-

durma yetkisi kapsamında araçlarda yapılacak aramaya ilişkin olarak

bir kişinin üzerinde ve aracında silah veya tehlike oluşturan diğer bir

eşyanın bulunduğuna ilişkin şüphe halinde polise tanınan yetkileri

düzenleyen PVSK hükmü 27.3.2015 tarihli ve 6638 sayılı Kanun’un 1.

maddesiyle değiştirilmiştir. Buna göre, el ile dıştan kontrol hariç, kişi-

nin üstü ve eşyası ile aracının dışarıdan bakıldığında içerisi görünme-

yen bölümlerinin aranması; İçişleri Bakanlığı tarafından belirlenecek

esaslar dâhilinde mülki amirin görevlendireceği kolluk amirinin ya-

zılı, acele hâllerde sonradan yazıyla teyit edilmek üzere sözlü emriyle

yapılabilecektir. Kolluk amirinin kararı yirmi dört saat içinde görevli

hâkimin onayına sunulur. Bu fıkra kapsamında yapılan araç arama-

larına ilişkin olarak kişiye, arama gerekçesini de içeren bir belge veri-

lir.

102

Böylelikle amirin emri üzerine kolluğun durduğu aracın torpido

gözünü, bagajını dilediği gibi arayabilmesine imkân sağlanmıştır.

Bilgisayarlarda, program ve kütüklerinde arama

103

yapılması ise

CMK’da özel olarak düzenlenmiş ve farklı usullere tabi tutulmuştur.

CMK’nın 134/1. maddesi gereğince, bir suç dolayısıyla yapılan soruştur-

mada, somut delillere dayanan kuvvetli şüphe sebeplerinin varlığı ve

kadar başkalarının göremeyeceği tarzda yapılır. Detaylı inceleme yapılması ge-

reken hâllerde, başka yere götürülerek arama yapılabilir. Deniz şartları sebebiyle

aramanın denizde mümkün olmaması veya deniz aracının ayrıntılı aranmasının

gerektiği hâllerde şüpheli deniz aracı en yakın ve uygun limana çekilerek arama

limanda yapılabilir. Araç araması sırasında rastlanan özel kâğıt ve zarflar, içinde

müsadereye tâbi bir eşya bulunması ihtimali dışında açılmaz; açılsa dahi yazılı

bilgiler okunamaz.

101

Durdurma bazı hallerde suç işlenmesini önlemek, bazı hallerde ise suç işlendikten

sonra yapılır. Bu çerçevede PVSK ve Yönetmelik’teki şüphe derecelerinin yerinde

ve doğru olduğuna ilişkin bkz. Kunter-Yenisey-Nuhoğlu, s. 1071.

102

Öncelikle bu düzenleme yürütme organına, yasama yetkisinin devri anlamına

gelmektedir. Yine arama yapma yetkisinin yürütme organına bırakılmasından

dolayı Anayasa’ya aykırılık teşkil eder. Zira hükümde Anayasa’da ifade edilen

kanunla yetkili kılınmış mercii şartına uyulmamıştır. Düzenlemenin Anayasa’ya

aykırılık oluşturan bir diğer yönü ise, Anayasa’da yer alan yazılı emir kuralının

ihlal edilmesidir.

103

Bilgisayarlarda, program ve kütüklerinde arama aramanın özel bir türü ve ayrı bir

koruma tedbiri olarak düzenlenmiştir. Ayrıntılı bilgi için bkz. Özbek ve Diğerleri,

s. 421 vd.; Hakeri-Ünver, s. 428.; Centel-Zafer, s. 411 vd.