

TBB Dergisi 2016 (124)
Doğa ELÇİN
41
fıkrasında ise uluslararası koruma başvuru sahibi veya uluslararası
koruma statüsü sahibi kişiler hakkında, sadece ülke güvenliği için teh-
like oluşturduklarına dair ciddi emareler bulunduğunda veya kamu
düzeni açısından tehlike oluşturan bir suçtan kesin hüküm giymeleri
durumunda sınır dışı etme kararı alınabileceği belirtilmiştir.
112
Dola-
yısıyla sınır dışı edilme nedenleri 54.maddenin birinci fıkrasına göre
daraltılmıştır.
113
Doktrinde geçici koruma statüsü, uluslararası koruma türleri için-
de sayılmadığı için sınır dışı edilme nedenleri konusunda onlara 54.
maddenin birinci fıkrasının mı yoksa ikinci fıkrasının mı uygulanaca-
ğının belirsiz olduğu ve bu hususta Geçici Koruma Yönetmeliği’ne hü-
küm konulması gerektiği ifade edilmiştir.
114
Kanaatimizce, bu konuda
Geçici Koruma Yönetmeliği’ne hüküm konulmamış olması karşısında
yabancılar hukukuna hâkim ilkeler ışığında yorum yoluyla bir sonuca
ulaşmak mümkündür. Yabancılar hukukunda Anayasa’nın 16. madde-
sinde yer alan kanunîlik ilkesi ve bu ilkenin doğrultusunda dar yorum
yasağı bulunmaktadır. Temel hak ve özgürlüklerin sınırlanmasına iliş-
kin bir kanunda belirsizlik bulunması hâlinde, yabancı aleyhine ve
temel hak ve özgürlüğün daha fazla sınırlanması sonucunu doğuracak
yorum yapılamaz. Geçici koruma, YUKK’da uluslararası koruma tür-
leri arasında zikredilmemiştir fakat bu statüden yararlanan kişilerin,
koruma ihtiyacı içinde bulundukları YUKK m.91/1’de açıkça tespit
edilmiştir.
115
O hâlde geçici koruma statüsü sağlanmış yabancıların
Türkiye’den sınır dışı edilmeleri nedenleri bakımından, sınır dışı edil-
me nedenlerini daraltan m.54/2 hükümlerinin uygulanması gerekir.
2- Geçici Koruma Statüsünün Diğer Uluslararası Koruma
Statüleriyle İlişkisi
a. Mülteci
YUKK’da öngörülen ilk uluslararası koruma statüsü, mülteci-
lik statüsüdür. 61. maddeye göre, Avrupa ülkelerinde meydana gelen
olaylar nedeniyle; ırkı, dini, tâbiiyeti, belli bir toplumsal gruba mensu-
112
Bayraktaroğlu-Özçelik, s. 215 (dn.25).
113
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 83; Dardağan Kibar, New Turkish Law, s. 122.
114
Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 83.
115
Baran-Çelik, s. 130.