Previous Page  41 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 561 Next Page
Page Background

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...

40

statüsünde temel kural diğer bireysel uluslararası koruma statüleri-

ne başvuruların işleme konulmaması iken ülkesinde silâhlı çatışmaya

katılmış olup, silâhlı faaliyetlerine kalıcı olarak son verdikleri anlaşı-

lanlar bakımından ayrıcalıklı bir statü öngörülmüştür. Doktrinde bu

maddenin sadece Suriye’deki muhalif güçlere değil Suriye ordusun-

dan ayrılıp gelenlere de uygulanacağı ifade edilmiştir.

108

Bu ayrıcalı-

ğın sağlanmasının gerekçesi, Suriye ordusundan kaçarak gelenlerin

ya da Suriye ordusuna karşı savaşmış olanların, Suriye’deki iç savaş

bitse bile ülkelerine dönmeleri hâlinde karşılaşacakları riskler olarak

değerlendirilmiştir.

109

Son olarak geçici koruma statüsünden yararlanan kişilerin sınır

dışı edilmelerine ilişkin Geçici Koruma Yönetmeliği’nde özel bir hü-

küm bulunmamaktadır.

110

Yabancıların Türkiye’den sınır dışı edilme-

leri nedenleri YUKK m.54/1’de düzenlenmiştir

111

. 54. maddenin ikinci

108

Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 73.

109

Ekşi, Geçici Koruma Yönetmeliği, s. 87.

110

Genel olarak, sınır dışı edilme ve YUKK’da yabancıların Türkiye’den sınır dışı

edilmelerine ilişkin olarak ayrıntılı olarak bkz. Esra Dardağan Kibar, “Yabancılar

ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısında ve Başlıca Avrupa Birliği Düzenle-

melerinde Yabancıların Sınır Dışı Edilmelerine İlişkin Kurallar: Bir Karşılaştırma

Denemesi”, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, Cilt:11, No.2, Yıl:2012, s.53-74;

Gülüm Bayraktaroğlu-Özçelik, “Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hü-

kümleri Uyarınca Yabancıların Türkiye’den Sınır Dışı Edilmesi”, TBB Dergisi,

2013, Sayı:10, s.211-258.

111

YUKK m.54: (1) Aşağıda sayılan yabancılar hakkında sınır dışı etme kararı alınır:

a) 5237 sayılı Kanunun 59 uncu maddesi kapsamında sınır dışı edilmesi gerekti-

ği değerlendirilenler b) Terör örgütü yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar

amaçlı suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi olanlar c) Türkiye’ye giriş,

vize ve ikamet izinleri için yapılan işlemlerde gerçek dışı bilgi ve sahte belge kulla-

nanlar ç) Türkiye’de bulunduğu süre zarfında geçimini meşru olmayan yollardan

sağlayanlar d) Kamu düzeni veya kamu güvenliği ya da kamu sağlığı açısından

tehdit oluşturanlar e) Vize veya vize muafiyeti süresini on günden fazla aşanlar

veya vizesi iptal edilenler f) İkamet izinleri iptal edilenler g) İkamet izni bulunup

da süresinin sona ermesinden itibaren kabul edilebilir gerekçesi olmadan ikamet

izni süresini on günden fazla ihlâl edenler ğ) Çalışma izni olmadan çalıştığı tes-

pit edilenler h) Türkiye’ye yasal giriş veya Türkiye’den yasal çıkış hükümlerini

ihlâl edenler ı) Hakkında Türkiye’ye giriş yasağı bulunmasına rağmen Türkiye’ye

geldiği tespit edilenler i) Uluslararası koruma başvurusu reddedilen, uluslarara-

sı korumadan hariçte tutulan, başvurusu kabul edilemez olarak değerlendirilen,

başvurusunu geri çeken, başvurusu geri çekilmiş sayılan, uluslararası koruma

statüleri sona eren veya iptal edilenlerden haklarında verilen son karardan sonra

bu Kanunun diğer hükümlerine göre Türkiye’de kalma hakkı bulunmayanlar j)

İkamet izni uzatma başvuruları reddedilenlerden, on gün içinde Türkiye’den çıkış

yapmayanlar.