Previous Page  494 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 494 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Hediye Bahar SAYIN

493

İkinci görüşte olan yazarlardan

Pulaşlı’

ya göre, İsviçre hukukunun

aksine Türk hukukunda hem münferit işler hem de işlerin gidişi husu-

sunda kurul başkanından izin alınması şart kılındığından bu iki kav-

ramın birbirinden ayrılmasının kural olarak pratik bir yararı yoktur.

22

Ayrıca yazar, yönetim kurulu toplantıları sık sık yapılmadığından

mehaz İsviçre’de olduğu gibi TTK’daki düzenlemede “işlerin gidişi”

hakkında bilgi edinme hakkının kurul başkanının iznine tabi kılın-

mamasının yararlı olabileceğini de vurgular.

23

Üçışık/Çelik’e göre,

kanundaki bu düzenleme kurul üyelerinin gözetim görevlerini tam

olarak yerine getirmesine engeldir. Şirketler, işlerinin gidişi hakkında

bilgi alınması açısından yönetim kurulu başkanının iznini aramama-

lıdır.

24

Güney’de düzenlemenin mehaz İsviçre ile uyumlu olmadığını,

bu uyumsuzluğun bilinçli bir tercih olmayıp tercüme hatasından kay-

naklandığına işaret eder. Fakat yazar, kanundaki bu açık düzenleme

nedeni ile hem münferit işler hemde işlerin gidişi hakkındaki bilgi

taleplerinin kurul başkanının iznine tabi olduğunu görüşlerine ekle-

mektedir.

25

4. Başkanın İzin Vermesi

Bilgi talepleri ve bilgi verilmesine ilişkin izin kaydının tutulması

hususunda herhangi bir işlem öngörülmemiştir. Kurul başkanı üyele-

re bu izni verirken istediği gibi serbestçe değerlendirme yapmamalı-

dır.

26

Bilgi talebi şekle bağlı değildir fakat yazılı olarak talep edilmesi

yerinde olur. Çünkü talep sırasında talebi haklı gösteren gerekçelerin

eklenmesi, kurul başkanının karar vermesine yardımcı olabilir.

27

Başkanın izin verme yetkisi kaldırılamaz, devredilemez, sınırlan-

dırılamaz.

28

Başkan, bilgi talepleri konusunda keyfi işlem yasağına ta-

bidir. Başkan talebi red etmesi halinde orantılılık ilkesini ve maddi se-

bepler dikkate almalıdır. Başkan ancak talebi haksız, gereksiz, önemli

22

Pulaşlı, Şerh, § 30, N. 590.

23

Pulaşlı, Şerh, § 30, N. 586.

24

Üçışık ve Çelik, s. 481.

25

N. Akdağ Güney, Anonim şirket yönetim kurulu. İstanbul 2012, s. 121, dpn. 341.

26

Kırca (ŞehirAli Çelik/Manavgat), s. 716; Böckli, s. 1617.

27

Krneta, Art. 715a, N. 1008; Hungerbühler, s. 76.

28

Ü. Tekinalp, Sermaye Ortaklıklarının Yeni Hukuku. İstanbul 2013, §12, N. 102.