

Türkiye’de Bulunan Suriyelilere Uygulanan Geçici Koruma Statüsü...
68
YUKK’da, 4. Bölüm, “Geçici Koruma ve Uluslararası Korumaya
İlişkin Diğer Hükümler” başlıklıdır. YUKK, bu konuda milletlerara-
sı işbirliğine vurgu yapmaktadır ve geçici korumanın, sadece coğrafî
nedenlerle böyle bir kitlesel akına maruz kalan devletlerin üstlenmek
zorunda olduğu bir yükümlülük olmadığı aynı zamanda milletlerara-
sı camiada devletler ve uluslararası örgütlerin paylaşması gereken bir
sorumluluk olduğu savunulmaktadır.
Uluslararası koruma süreçlerinde işbirliği, YUKK’un 92. madde-
sinde ele alınmıştır. Buna göre bakanlık, bu kısımda yazılı uluslarara-
sı koruma süreçleriyle ilgili konularda, 5/5/1969 tarihli ve 1173 sayılı
Milletlerarası Münasebetlerin Yürütülmesi ve Koordinasyonu Hak-
kında Kanun çerçevesinde BMMYK, Uluslararası Göç Örgütü, diğer
uluslararası kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği yapabi-
lir (m.92/1).
193
Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 46 ve 47. maddeleri, işbirliği, des-
tek çağrısının yapılması ve yardımın sağlanmasına ilişkindir. Ayrıca
gönüllü olarak ülkesine dönüş yapacak ya da üçüncü bir ülkeye çıkış
yapacak kişilerin geri dönüş işlemlerinin uygulanması amacıyla ulus-
lararası kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliği yapılabilir
(m.42/3; m.44/2).
Suriye’den gerçekleşen bu kitlesel akına paralel olarak BMMYK ile
Sığınmacı ve Göçmenlerle Dayanışma Derneği, 2013 yılından itibaren
birlikte çalışmaya başlamıştır. BMMYK sığınmacılara bir görüşme ta-
rihi vermeden önce ön-kayıt işlemelerini SGDD aracılığıyla gerçekleş-
tirmektedir.
194
ulusal muhatap nokta atayacaklardır (m.27/1).
193
Sözleşme hükümlerinin uygulanmasına nezaret etme görevini yerine getirme-
sinde, BMMYK ile gerekli iş birliği sağlanır. Bakanlık, bu kanun çerçevesindeki
uluslararası koruma, başvuru, değerlendirme ve karar süreçlerini belirlemeye,
bu amaçla Dışişleri Bakanlığı’nın uygun görüşü alınmak suretiyle BMMYK ile
uluslararası anlaşma niteliği taşımayan protokoller yapmaya yetkilidir (m.92/2).
BMMYK’nın uluslararası koruma başvurusunda bulunmuş kişilere sınır kapıları
da dâhil olmak üzere erişimi ve başvuru sahibinin de kabul etmesi şartıyla, baş-
vurusuyla ilgili bilgilere erişimi sağlanır. BMMYK, başvurunun her aşamasında
görüşlerini yetkililere iletebilir (m.92/3).
194
Külfet paylaşımı konusunda doktrinde getirilen öneri, Avrupa Birliği üyesi ül-
kelere yasadışı yollarla girmeye çalışan Suriyeli sayısını azaltacağından Üye