Previous Page  348 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 348 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Halid ÖZKAN

347

lanabilen veya havada seyredebilen araçları ifade eder.

19

Bir diğer ta-

nıma göre ise; hava aracı, hava hukukunun kurallarına tabi ve havada

hareket etme yeteneğine sahip olan araçlardır.

20

Türk Sivil Havacılık Kanunu m.3/1-b düzenlemesine göre hava

aracı terimi, ‘’

havalanabilen ve havada seyredebilme kabiliyetine sahip her

türlü aracı’’

ifade eder. Bu tanımdan da anlaşılacağı üzere hava aracı

havalanabilme ve havada seyredebilme özelliklerine sahip olmalıdır.

21

Bu özelliklerin geçici olarak kaybedilmesi halinde de hava aracı nite-

liği ortadan kalkmaz.

22

Bunların dışında; ayrıca hava aracının havada

seyretmesi kontrollü olmalıdır.

23

2. Hava Araçlarının Sınıflandırılması

Hava araçları “kalkış metotları”, “itici kuvvetleri”, “kullanım alan-

ları”, “aidiyeti” gibi farklı çeşitlerde sınıflandırmalara tabi tutulurlar.

24

Kalkış metotlarına göre, “havadan hafif olanlar” veya “havadan ağır

olanlar” şeklinde ikili bir ayrıma tabi tutulabilirler.

25

Havadan hafif

olan hava araçlarına hava balonu

26

örnek olarak gösterilebilir.

27

Hava-

dan ağır olanlara ise planör, uçak gibi araçlar örnek gösterilebilir. İtici

kuvvetlerine göre baktığımızda ise “güç kaynağı ile çalışan” ve “güç

kaynağına ihtiyaç duymadan çalışanlar” olmak üzere ikiye ayrılabi-

19

Akkurt, s.60.

20

İnci Kaner, Hava Hukuku(Hususi Kısım), Gözden Geçirilmiş 2. Bası, İstanbul

2004, s. 14.

21

Hasan İşgüzar, Türk Sorumluluk Hukukuna Göre Sivil Hava Aracı İşletenin Akit

Dışı Sorumluluğu, Ankara 2003, s.62-63; Ayhan Sorgucu, Hava ve Uzay Hukuku,

Gözden Geçirilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı, Ankara 2014, s.28; Akkurt, s.63.; Ka-

ner, s.14.

22

Kaner, s.15; Sorgucu, s.28.

23

Akkurt, s.65.

24

Sivil hava aracı türleri ve ayrımları hakkında geniş bilgi için bkz. Akkurt

,

s.70 vd.

25

Uluslararası Sivil Havacılık Birliği/Örgütü (The International Civil Aviation Or-

ganization) 1944 tarihli Chicago Konvansiyonuna ek (Annex) 7 belgesinde sivil

hava araçlarını havadan hafif hava araçları (lighter than air aircraft) “havadan ağır

hava araçları (heavier thar air aircraft) şeklinde ikili bir ana ayrıma tabi tutmuştur.

Akkurt, s.70.

26

Balonların hava aracı olduğu görüşü için bkz. Kaner, s.14.

27

Akkurt, s.70.