

TBB Dergisi 2016 (125)
Halid ÖZKAN
347
lanabilen veya havada seyredebilen araçları ifade eder.
19
Bir diğer ta-
nıma göre ise; hava aracı, hava hukukunun kurallarına tabi ve havada
hareket etme yeteneğine sahip olan araçlardır.
20
Türk Sivil Havacılık Kanunu m.3/1-b düzenlemesine göre hava
aracı terimi, ‘’
havalanabilen ve havada seyredebilme kabiliyetine sahip her
türlü aracı’’
ifade eder. Bu tanımdan da anlaşılacağı üzere hava aracı
havalanabilme ve havada seyredebilme özelliklerine sahip olmalıdır.
21
Bu özelliklerin geçici olarak kaybedilmesi halinde de hava aracı nite-
liği ortadan kalkmaz.
22
Bunların dışında; ayrıca hava aracının havada
seyretmesi kontrollü olmalıdır.
23
2. Hava Araçlarının Sınıflandırılması
Hava araçları “kalkış metotları”, “itici kuvvetleri”, “kullanım alan-
ları”, “aidiyeti” gibi farklı çeşitlerde sınıflandırmalara tabi tutulurlar.
24
Kalkış metotlarına göre, “havadan hafif olanlar” veya “havadan ağır
olanlar” şeklinde ikili bir ayrıma tabi tutulabilirler.
25
Havadan hafif
olan hava araçlarına hava balonu
26
örnek olarak gösterilebilir.
27
Hava-
dan ağır olanlara ise planör, uçak gibi araçlar örnek gösterilebilir. İtici
kuvvetlerine göre baktığımızda ise “güç kaynağı ile çalışan” ve “güç
kaynağına ihtiyaç duymadan çalışanlar” olmak üzere ikiye ayrılabi-
19
Akkurt, s.60.
20
İnci Kaner, Hava Hukuku(Hususi Kısım), Gözden Geçirilmiş 2. Bası, İstanbul
2004, s. 14.
21
Hasan İşgüzar, Türk Sorumluluk Hukukuna Göre Sivil Hava Aracı İşletenin Akit
Dışı Sorumluluğu, Ankara 2003, s.62-63; Ayhan Sorgucu, Hava ve Uzay Hukuku,
Gözden Geçirilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı, Ankara 2014, s.28; Akkurt, s.63.; Ka-
ner, s.14.
22
Kaner, s.15; Sorgucu, s.28.
23
Akkurt, s.65.
24
Sivil hava aracı türleri ve ayrımları hakkında geniş bilgi için bkz. Akkurt
,
s.70 vd.
25
Uluslararası Sivil Havacılık Birliği/Örgütü (The International Civil Aviation Or-
ganization) 1944 tarihli Chicago Konvansiyonuna ek (Annex) 7 belgesinde sivil
hava araçlarını havadan hafif hava araçları (lighter than air aircraft) “havadan ağır
hava araçları (heavier thar air aircraft) şeklinde ikili bir ana ayrıma tabi tutmuştur.
Akkurt, s.70.
26
Balonların hava aracı olduğu görüşü için bkz. Kaner, s.14.
27
Akkurt, s.70.