

TBB Dergisi 2016 (125)
Halid ÖZKAN
349
vurulan ayırımdır. Türk Sivil Havacılık Kanunu’nda yukarıda bahsi
geçen hava araçları tasniflerinden devlet ve sivil hava aracı ana ayırı-
mının kısmen benimsendiği görülmektedir.
“Sivil hava aracı” terimi 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu
m.3/1-d’de tanımlanmıştır. Bu düzenlemeye göre “
Türk Sivil Hava Ara-
cı” terimi: ‘’Devlet hava araçları tanımı dışında kalan ve mülkiyeti Türk Dev-
letine veya kamu tüzelkişilerine veya Türk vatandaşlarına ait araçları
’’ kap-
sar. Devlet hava araçları ise Türk Sivil Havacılık Kanunu m.3/1-c’de
36
tanımlanmıştır. Bu maddeye göre “
Devlet Hava Aracı” terimi: Devletin
askerlik, güvenlik, gümrük ve orman yangınları ile mücadele hizmetlerinde
kullandığı hava araçları
’’ olarak tanımlanır. Anılan maddenin (b) ben-
dinde de “
Hava Aracı” terimi: havalanabilen ve havada seyredebilme kaabili-
yetine sahip her türlü aracı”
ifade ettiği belirtilmiştir.
Böylelikle insansız hava araçlarının Türk Sivil Havacılık Kanu-
nu 3.maddesine göre bir hava aracı olduğu aşikârdır. Demek ki; bir
hava aracı sayılabilmenin ön şartları
“havalanabilme”
ve
“havada
seyredebilme”
dir. Bu iki unsuru barındıran her araç, hava aracı niteli-
ğindedir. İnsansız veya uzaktan kumanda edilebilir olmasına rağmen
bu iki şart olmadan İHA söz konusu olmaz.
TSHK lafzına bakıldığında; insansız hava araçlarının aidiyetine
göre bir sınıflandırma yapıldığı söylenebilir. İHA›lar devlete ait ola-
bileceği gibi üçüncü kişilere de ait olabilir. Yine devlete ait olanlar da
kendi içerisinde; devletin özel amaçlarına hizmet eden İHA›lar (TSHK
m.3/1-c) ve diğer mülkiyetdeki İHA›lar (TSHK m.3/1-d) olmak üzere
ikiye ayrılabilir. Özellikle son dönemde devletlerin, üzerinde insan ol-
mayan hava araçlarını istihbari, askeri veya toplumsal olaylarda kul-
landığı görülmektedir.
Eski İHA Talimatı uyarınca yapılan İHA tanımı «...
model
uçaklar
hariç, içinde insan olmadan motor gücü ile uçuş yapabilen
...”
hava
araçları şeklindeydi. İHA›ların motor gücüyle çalışmaması halinde
İHA kapsamında değerlendirilemeyeceği gibi bir yorum yapılabi-
leceğinden yeni İHA talimatında bu tanım değiştirilmiş ve motor
gücü ile uçuş yapabilme şartı isabetli şekilde kaldırılmıştır. Böylece
36
(Değişik: 12/7/2013-6495/25 md.)