Previous Page  349 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 349 / 417 Next Page
Page Background

İnsansız Hava Araçlarının/Drone’ların Türk Sivil Havacılık Hukukuna Göre Statüsü, Unsurları ...

348

lir.

28

Kullanım alanları ve aidiyetine göre ise

sivil, devlete ait olan

29

/

olmayan,

30

askeri,

31

deneysel, ticari

hava araçları gibi ayrımlar da

vardır.

Yapılan sınıflandırmalar bakımından bir ön değerlendirme yapıl-

dığında insansız hava araçlarının; “havadan hafif olan hava araçları”

32

hariç neredeyse her hava aracı kategorisine sokulabileceği görülmek-

tedir. Çünkü insansız hava araçları motorlu ya da motorsuz, bir güç

kaynağına bağımlı ya da bağımsız, sivil, askeri, deneysel veya ticari

olabilmesi mümkün gözükmektedir. Ayrıca bu ayırımların yanı sıra

günümüzde insansız hava araçları ağırlık, boyut ve sensör tiplerine

göre de sınıflandırılabilmektedir.

33

3. Türk Sivil Havacılık Mevzuatına Göre İHA

a. Genel Olarak

Hava araçları hukuki açıdan öncelikle ikili bir ön ayırıma tabi tu-

tulur.

34

Sivil ve sivil olmayan/devlet hava aracı

35

ayırımı, en fazla baş-

28

Uluslararası Sivil Havacılık Birliği 1944 tarihli Şikago (Chicago) Konvansiyonuna

ek (Annex) 7 belgesinde motor gücüyle çalışan ve motorsuz çalışan olmak üzere

ikili bir ayrım da bulunmaktadır. Akkurt, s.71.

29

Nitekim Amerikan doktrininde devlet İHA›larının delil elde amacıyla kullanıla-

bileceği de söylenmektedir. M.Ryan Calo, “The Drone as Privacy Catalyst”, Stan-

ford Law Review Online, Vol.64, Aralık 2011 s.31.

30

Sorgucu, s.28.

31

İnsansız hava araçlarının askeri olarak faaliyet gösterse bile sivil hava trafiğini

etkileyebileceğinden Şikago Konvansiyonu’nun tatbiki edilmesi gerektiği görüşü

için bkz. Can, ICAO, s.11.

32

Burada havadan hafif element ile üretilmesi mümkün olabilecek insansız hava

araçları ihtimali nedeniyle bir şerh koymak isabetli olacaktır.

33

Utalk Guilhem de Marliave Röportajı.

http://tr.euronews.com/2015/03/06/

insansiz-hava-araclari-dronelarin-kullanimina-iliskin-yasal-duzenleme-nedir/

Er.Tar. 08.12.2015.

34

Sorgucu, s.28.

35

Doktrinde yapılan bir ayrıma göre; hava araçları, devlet ve sivil hava araçları ola-

rak ikiye ayrılırlar. Bir kamu hizmetine tahsis edilmiş hava araçlarına devlet hava

aracı, kamu hizmetine tahsis edilmemiş hava araçlarına ise sivil hava aracı den-

mektedir. Bkz. Sorgucu, s.28 Kanaatimce kamu hizmetine kavramının çok muğlak

ve soyut olması ve sivil hava aracı olmasına rağmen kamu hizmeti niteliğindeki

hizmetleri de görebilecek hava araçları bulunabileceğinden bu tanımlar ve kamu

hizmeti ölçütü yetersiz kalmaktadır. Örneğin sivil toplum kuruluşları kamu hiz-

meti gören kuruluşlardır ve fakat kullanımlarında olan İHA›lar sivil hava aracı

niteliğinde olacaktır.