

Yargıtay Kararlarında Töre Saikiyle Öldürme Suçu
160
ailesinde öldürme yönünde bir beklenti var ise ve fail bunu karşılamak
amacıyla hareket ettiyse, fail töre saikiyle öldürme suçunu işlemiş de-
mektir. Tüm ülkenin veya topluluğun aynı beklenti içinde olması ge-
rekli değildir.
Yine öğretide, bir erkeğin travesti olması ve öldürülmesi duru-
munda töreye aykırı bir durumun olduğu ve failin töre saikiyle hare-
ket ettiğinin kabul edilmesi gerektiği belirtilmektedir.
61
Yaygın ola-
rak benimsenen heteroseksüelliğin dışındaki cinsel yönelimler veya
tercihler sebebiyle (LGBTQI) bir kimsenin öldürülmesi halinde, failin
töre saikiyle hareket edip etmediği konusunda şu an için kesinleş-
miş bir yargı kararı bulunmamakla birlikte, lezbiyen ilişki içinde ol-
dukları iddia edilen iki kadından birinin küçük kardeşi tarafından
öldürülmeye teşebbüs edildiği bir vakada, failin töre saikiyle hareket
ettiği yönünde verilen ilk derece mahkemesi kararını, Yargıtay eksik
inceleme nedeniyle bozmuş, öldürmenin töre saikiyle işlendiği fikri-
nin kabulü konusunda çekimser davranmıştır.
62
Yine basın yayın or-
ganlarına Türkiye’nin ilk “gay” namus cinayeti olarak yansıyan “Ah-
met Yıldız” vakası ile ilgili olarak firari sanık hakkında henüz karar
verilmemiştir.
63
Burada aktardığımız örnek ve tartışmalardan da anlaşılacağı
üzere “töre saiki” kavramından ne anlaşılması gerektiği konusunda
istikrar kazanmış bir yargı uygulaması maalesef bulunmamaktadır.
Neyin töre kabul edilip, neyin kabul edilmeyeceği noktasında yaşanan
belirsizliğin yanında, Yargıtay’ın son kararlarında geçen “toplumdaki
öldürme beklentisinin” nasıl ispat edileceği ayrı bir sorundur. Çünkü
başka konularda söz söyleme cesareti olmayan kişiler, mesele namus
olunca düşüncelerini en keskin sözlerle, çekinmeden dile getirmek-
te sakınca görmemektedirler. Peki, düşüncelerini dile getirmekten
çekinmeyen, cinayete adeta davetiye çıkaran ve Yargıtay’ın tabiri ile
failin zihninde “toplumda öldürme beklentisi olduğu yönünde” dü-
şünce oluşmasına ya da “öldürme eylemini gerçekleştirirse toplum
tarafından ‘saygınlık’ ile ödüllendirileceğini” düşünmesine neden
61
Yaşar vd. 2014, s.2695.
62
Adana 4. Ağır Ceza Mahkemesinin 05.04.2011 tarih, 2011/44 E-111 K sayılı ka-
rarının bozulmasına ilişkin Yargıtay 1. CD.’nin 17.04.2013 tarih ve 2011/7167 E,
2013/3268 K sayılı kararı.
63
Hürriyet, 1 Şubat 2009, “Ahmet, töre cinayetine mi kurban gitti?”.