Previous Page  158 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 158 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Recep DOĞAN

157

hakkında tahriksiz kasten öldürme yerine, suç vasfında yanılgıya dü-

şülerek yazılı şekilde “töre saikiyle öldürme” suçundan hüküm kurul-

ması, bozmayı gerektirmiştir.”

Yargıtay 1. Ceza Dairesi’ne göre, töre saiki ile öldürmede faili suç

işlemeye iten “töre” kötü bir töredir. Bu töre ülke, köy, mahalle ya da

geniş aile şeklinde tanımlanabilecek bir toplumda genel olarak be-

nimsenmiş davranış veya yaşam biçimlerini düzenlemekte, buna ay-

kırı davrananların ölümle cezalandırılabileceği yönünde bu toplum-

da genel bir kabul ve beklenti bulunmaktadır. Törenin ihlali halinde

ise, fail sadece ve sadece ihlal nedeniyle toplumda var olan öldürme

beklentisinin yarattığı görev bilinciyle ve bu beklentiyi karşılamak ve

saygınlığını muhafaza etmek üzere öldürme suçunu işlemektedir. Bu

durumda, töre saikiyle işlenen cinayette az ya da çok kolektif bir un-

sur veya kimlik bulunmakta, namus saikiyle işlenen cinayetlerde ise

bulunmamaktadır. Bir defa namus kavramının töreden farklı olarak

bireysel sübjektif bir bakışı yansıttığı düşüncesini kabul etmek, namus

kavramının kültürel veya toplumsal bir birikimin ürünü olmadığı id-

diasını kabul etmemize neden olur ki, bu durum bilimsel ve sosyolojik

gerçeklere aykırı düşer. Hal böyle olmakla beraber, namus kavramının

bireyselliğine ilişkin yanılgı birçok yargı kararında

57

ve öğretide

58

yer

almaktadır.

Yine Yargıtay’a göre, töre saiki ile öldürmede faili suç işlemeye

iten “töre”, kötü bir “töre” ise ve töre kavramı da namus kavramını

da kapsayan daha geniş bir kavram ise, “kötü töreye” “töre”, “iyi tö-

57

Yargıtay Ceza Genel Kurulunun 14.06.2011 tarih 2011/130 E, 2011/1-138 K sayılı

kararı:

“Yapılan araştırmalarda da, toplumda namus cinayetleri töre cinayetlerinden

farklı olarak algılandığı ve namus cinayetlerinin daha ziyade bireysel bir eylem

olarak değerlendirildiği, töre ile veya herhangi bir bölge ile ilişkilendirilmediği

görülmektedir… Gerçekten, namus saikiyle işlenen suçlar daha ziyade bireysel

nitelikte olup namus saikiyle işlenen her suçu töreyle ilişkilendirmek isabetli ol-

mayıp, namus saikiyle işlenen her suçun TCK.nun 82/1-k maddesi anlamında

töre saikiyle işlenen suç olarak kabul edilmesi mümkün değildir.”

58

Hakeri, 2007, s.248; Durmuş Tezcan, Mustafa Ruhan Erdem, R. Murat Önok, 5237

Sayılı Türk Ceza Kanunu’na Göre Teorik ve Pratik Ceza Özel Hukuku, 6. Baskı.

Seçkin Yayınları, Ankara, 2008, s.169; Ece Göztepe “Namus Cinayetlerinin Hu-

kuki Boyutu: Yeni TCK’nun Bir Değerlendirmesi”,

Türkiye Barolar Birliği Dergisi,

2005, Sayı.59, s.29-48.