

Yargıtay Kararlarında Töre Saikiyle Öldürme Suçu
156
Dolayısıyla “töre saikiyle öldürme” den bahsedilebilmesi için,
öncelikle mağdurun “toplumda genel olarak benimsenmiş olan bir
davranış veya yaşam biçimine aykırı davranmış olmasının, ikinci
olarak bu aykırı davranışın “ölümle” cezalandırılması gerektiğinin o
toplumda yaşayanlar tarafından beklenen bir tepki olduğunun kabul
edilebilmesinin, üçüncü olarak ise öldürme fiilinin fail tarafından
toplumun öldürme beklentisinin yönlendirmesiyle sırf aykırı davra-
nışın cezalandırılması görevi üstlenilerek işlenmesinin” şart olduğu,
burada “toplumdan” kastedilenin “tüm ülke” olabileceği gibi “köy,
mahalle, geniş aile gibi” küçük bir topluluk da olabileceği, “töre sai-
kiyle öldürme” suçunun oluşması açısından bunlar arasında fark bu-
lunmadığı, “töre” kavramıyla sık sık karıştırılan “namus” kavramının
ise “bir toplum içinde ahlak kurallarına ve toplumsal değerlere bağlı-
lık, iffet, doğruluk, dürüstlük” olarak tanımlandığı, bu anlamda,
töre
ile namusun benzer ancak farklı kavramlar oldukları
, törenin belli
koşullarda namusu da içine alan üst bir kavram olarak ortaya çıkabi-
leceği durumlar var ise de, diğer koşulların bulunmadığı hallerde, sırf
kişilerin sübjektif namus anlayışından, kıskançlıktan, cinsel arzu ve
isteklere karşılık alamamaktan, kınamaktan, hoşlanmamaktan, tas-
vip etmemekten, söz geçirememekten kaynaklanan öldürme fiilleri-
nin “töre saikiyle öldürme” olarak nitelendirilemeyeceği, aynı şekilde,
toplumun tasvip etmediği veya kınadığı davranışları işleyenlerin ya
da yaşam biçimini tercih edenlerin öldürülmesi biçiminde gerçek-
leştirilen her fiilin de
toplumdaki öldürme beklentisi açıkça ortaya
konulmadan
, sırf bu nedenle “töre saikiyle öldürme” olarak değer-
lendirilemeyeceği, buna göre
, “töre cinayeti ile namus cinayetinin”
aynı kavramlar olduğunun söylenemeyeceği,
zira suçta ve cezada
kanunilik prensibi ile ceza hukukundaki kıyas yasağının, “töre sai-
kiyle öldürme” suçunun uygulanma alanını bu şekilde genişletmeye
izin vermeyeceği,
Somut olayda; sanık Ayhan’ın, erkek kardeşi Mehmet’in eşi olan
maktuleyi kendisinin dayattığı yaşam biçimine uymadığı için “
top-
lumda bu şekilde davrananların öldürülmesi gerektiği yönünde
her hangi bir beklenti bulunmadığı halde
”, sırf kendi sübjektif de-
ğerlendirmelerine dayalı olarak öldürmesinin, töre saikiyle öldürme
biçiminde nitelendirilmesinin mümkün olmayacağı, bu cihetle, sanık