Previous Page  157 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 157 / 393 Next Page
Page Background

Yargıtay Kararlarında Töre Saikiyle Öldürme Suçu

156

Dolayısıyla “töre saikiyle öldürme” den bahsedilebilmesi için,

öncelikle mağdurun “toplumda genel olarak benimsenmiş olan bir

davranış veya yaşam biçimine aykırı davranmış olmasının, ikinci

olarak bu aykırı davranışın “ölümle” cezalandırılması gerektiğinin o

toplumda yaşayanlar tarafından beklenen bir tepki olduğunun kabul

edilebilmesinin, üçüncü olarak ise öldürme fiilinin fail tarafından

toplumun öldürme beklentisinin yönlendirmesiyle sırf aykırı davra-

nışın cezalandırılması görevi üstlenilerek işlenmesinin” şart olduğu,

burada “toplumdan” kastedilenin “tüm ülke” olabileceği gibi “köy,

mahalle, geniş aile gibi” küçük bir topluluk da olabileceği, “töre sai-

kiyle öldürme” suçunun oluşması açısından bunlar arasında fark bu-

lunmadığı, “töre” kavramıyla sık sık karıştırılan “namus” kavramının

ise “bir toplum içinde ahlak kurallarına ve toplumsal değerlere bağlı-

lık, iffet, doğruluk, dürüstlük” olarak tanımlandığı, bu anlamda,

töre

ile namusun benzer ancak farklı kavramlar oldukları

, törenin belli

koşullarda namusu da içine alan üst bir kavram olarak ortaya çıkabi-

leceği durumlar var ise de, diğer koşulların bulunmadığı hallerde, sırf

kişilerin sübjektif namus anlayışından, kıskançlıktan, cinsel arzu ve

isteklere karşılık alamamaktan, kınamaktan, hoşlanmamaktan, tas-

vip etmemekten, söz geçirememekten kaynaklanan öldürme fiilleri-

nin “töre saikiyle öldürme” olarak nitelendirilemeyeceği, aynı şekilde,

toplumun tasvip etmediği veya kınadığı davranışları işleyenlerin ya

da yaşam biçimini tercih edenlerin öldürülmesi biçiminde gerçek-

leştirilen her fiilin de

toplumdaki öldürme beklentisi açıkça ortaya

konulmadan

, sırf bu nedenle “töre saikiyle öldürme” olarak değer-

lendirilemeyeceği, buna göre

, “töre cinayeti ile namus cinayetinin”

aynı kavramlar olduğunun söylenemeyeceği,

zira suçta ve cezada

kanunilik prensibi ile ceza hukukundaki kıyas yasağının, “töre sai-

kiyle öldürme” suçunun uygulanma alanını bu şekilde genişletmeye

izin vermeyeceği,

Somut olayda; sanık Ayhan’ın, erkek kardeşi Mehmet’in eşi olan

maktuleyi kendisinin dayattığı yaşam biçimine uymadığı için “

top-

lumda bu şekilde davrananların öldürülmesi gerektiği yönünde

her hangi bir beklenti bulunmadığı halde

”, sırf kendi sübjektif de-

ğerlendirmelerine dayalı olarak öldürmesinin, töre saikiyle öldürme

biçiminde nitelendirilmesinin mümkün olmayacağı, bu cihetle, sanık